loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 700 پنجشنبه 25 آبان 1391 نظرات (0)

alt

پس از شانزده ماه، بنیانگذار کابل بانک، شیرخان فرنود و رییس هئیت عامل کابل بانک پیشین، خلیل الله فیروزی روز چهار شنبه با بیست تن از متهمان دیگر بحرانی شدن کابل بانک پیشین، به دادگاه حضور یافته اند.

بنیاد گذار کابل بانک، شیرخان فرنود در نخستین نشست دادگاه گفته است که رییس جمهور کرزی، خلیل فیروزی، حسین فهیم و دادستانی کل کشور در بحران کابل بانک مقصر هستند.

آقای شیرخان فرنود امروز در این نشست دادگاه ویژه ادعا کرده است که در حدود ۲۰ میلیون دالر از پول های گم شده کابل بانک در پیکارهای انتخاباتی رییس جمهور کرزی به مصرف رسیده است و نیز حسین فهیم، برادر مارشال محمد قسیم فهیم در حدود ۱۷۸ میلیون دالر به این بانک بدهکار است.

در هیمن حال سهمدار دیگر کابل، خلیل الله فیروزی این ادعا ها را بی بنیاد خوانده است.

این نخستین نشست علنی دادگاۀ رسیده گی به بحران کابل بانک بود .

درگام نخست گفت و گو ها میان شیرخان فرنود و خلیل الله فیروزی به بحث های شخصی و تند کشانیده شد.

پس از خواندن اتهام نامه از سوی دادستان در این نشست، دادن قرضه ها مغایر قانون و به افراد مجهول، انتقال پول به بیرون از کشور و نیز حیف و میل دارایی های عامه وامانت های مردم از انگیزه های اصلی بحرانی شدن کابل بانک برشمرده شد که مسؤولان پیشین کابل بانک و بانک مرکزی و برخی از کارمندان این بانک مقصر اصلی شناخته شدند.

از سوی هم شیرخان فرنود با گفته های دادستان و رییس این دادگاه اعتراض کرد، وی افزود که مهره های اصلی که در بحرانی شدن کابل بانک دست دارند هیچ نامی از آنان برده نشده است، حسین فهیم یکی از سهم داران این بانک در حال حاضر ۱۷۸ میلیون دالر از کابل بانک مقروض است اما هیچ نامی از وی برده نشده است.

آقای شیرخان فرنود گفت:« از نظر من چهار بازیگر در بحرانی ساختن کابل بانک دست دارند، اول حاجی حسین فهیم، دوم خلیل الله فیروزی، سوم سارنوالی و چهارم خود رییس جمهور کرزی من واضع و بدون ترس می گویم اول حاجی حسین فهیم برادر مارشال محمد قسیم فهیم ۱۷۸ میلیون دالر از بانک گرفته است.»

اما خلیل فیروزی رییس هئیت عامل و نیز یکی از سهم داران کابل بانک پیشین، این ادعا را بی بنیاد دانسته است و شیرخان فرنود را به وابستگی به سفارت امریکا متهم می سازد.

هئیت عامل کابل بانک پیشین، خلیل الله فیروزی گفت:« نه محمود کرزی نه حاجی حسین و نه من هیچ کس سر آقای فرنود فشار نیاورده است که سهم بدهد، خودش سهم دار همین جا حاضر است وقتی محمود کرزی را سهم می داد ما طرفدار نبودیم اما تاکید کرد که من سهم میدهیم تا از برادرش استفاده کنیم.»

بنیانگذار این بانک، شیرخان فرنودهمچنان گفته است که از این پول های گمشده کابل بانک به وزیر مالیه نیز داده شده است.

آقای شیرخان فرنود گفت:« از این پول ها دولک دالر به زاخیل وال دادی که حاضر هستم ثابت کنم و هشت لک هم به داوود زی.»

اما خلیل الله فروزی گفت:« زاخیل وال حاضر شود جواب بدهد و فیصله کند وقتی بانک را داد هفتاد میلیون دالر ضرر کرد این ضرررا چگونه پوره می کند.»

این نشست به نتیجه یی نرسید و تصیمیم در بارۀ سرنوشت این بیست و دو تن، به نشست بعدی واگذار شد.

رییس دادگاۀ ویژه رسیده گی به بحران کابل بانک پیشین، شمس الرحمن شمس گفت:« تا که تمامی مسایل روشن نشود ما به چیز مجهول حکم کرده نمی توانیم.»

با این همه خلیل الله فیروزی پذیرفته است که در حال حاضر اماده است که در حدود ۱۵۰ میلیون دالر را بپردازد و گفته است که هرگاه پول بیشتری ثابت شود آن را نیز خواهد پرداخت.

کابل بانک که یکی از بزرگترین بانک های کشور است دو سال پیش این بانک با بحران جدی رو برو شد ومقام های پیشین این بانک پول ها را به بیرون از کشور بردند و قرضه های بی رویه به مردم و دیگر سهم داران این بانک دادند، این بانک ورشکست شد و در حدود نه صد میلیون دالر زیاد کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 193
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 414
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 1,592
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,911
  • بازدید ماه : 3,911
  • بازدید سال : 88,810
  • بازدید کلی : 942,096
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم