loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 559 یکشنبه 12 آذر 1391 نظرات (0)
مقام ها در وزارت تجارت و صنایع کشور اعلام کرده اند که تلاش ها برای کسب عضویت سازمان تجارت جهانی تا سال 2014 آغاز شده است.
به گفته آنان با کسب عضویت سازمان تجارت جهانی، روابط تجاری افغانستان با کشورهای عضو این سازمان بهتر خواهد شد.
افغانستان از کشورهای محاط به خشکی است که هر ازگاهی انتقال اموال تجارتی از طریق کشورهای همسایه مشکلاتی را به وجود آورده است.مقام ها در وزارت تجارت و صنایع کشور اعلام کرده اند که تلاش ها برای کسب عضویت سازمان تجارت جهانی تا سال 2014 آغاز شده است.
afg بازدید : 700 پنجشنبه 25 آبان 1391 نظرات (0)

alt

پس از شانزده ماه، بنیانگذار کابل بانک، شیرخان فرنود و رییس هئیت عامل کابل بانک پیشین، خلیل الله فیروزی روز چهار شنبه با بیست تن از متهمان دیگر بحرانی شدن کابل بانک پیشین، به دادگاه حضور یافته اند.

بنیاد گذار کابل بانک، شیرخان فرنود در نخستین نشست دادگاه گفته است که رییس جمهور کرزی، خلیل فیروزی، حسین فهیم و دادستانی کل کشور در بحران کابل بانک مقصر هستند.

آقای شیرخان فرنود امروز در این نشست دادگاه ویژه ادعا کرده است که در حدود ۲۰ میلیون دالر از پول های گم شده کابل بانک در پیکارهای انتخاباتی رییس جمهور کرزی به مصرف رسیده است و نیز حسین فهیم، برادر مارشال محمد قسیم فهیم در حدود ۱۷۸ میلیون دالر به این بانک بدهکار است.

در هیمن حال سهمدار دیگر کابل، خلیل الله فیروزی این ادعا ها را بی بنیاد خوانده است.

این نخستین نشست علنی دادگاۀ رسیده گی به بحران کابل بانک بود .

درگام نخست گفت و گو ها میان شیرخان فرنود و خلیل الله فیروزی به بحث های شخصی و تند کشانیده شد.

پس از خواندن اتهام نامه از سوی دادستان در این نشست، دادن قرضه ها مغایر قانون و به افراد مجهول، انتقال پول به بیرون از کشور و نیز حیف و میل دارایی های عامه وامانت های مردم از انگیزه های اصلی بحرانی شدن کابل بانک برشمرده شد که مسؤولان پیشین کابل بانک و بانک مرکزی و برخی از کارمندان این بانک مقصر اصلی شناخته شدند.

از سوی هم شیرخان فرنود با گفته های دادستان و رییس این دادگاه اعتراض کرد، وی افزود که مهره های اصلی که در بحرانی شدن کابل بانک دست دارند هیچ نامی از آنان برده نشده است، حسین فهیم یکی از سهم داران این بانک در حال حاضر ۱۷۸ میلیون دالر از کابل بانک مقروض است اما هیچ نامی از وی برده نشده است.

آقای شیرخان فرنود گفت:« از نظر من چهار بازیگر در بحرانی ساختن کابل بانک دست دارند، اول حاجی حسین فهیم، دوم خلیل الله فیروزی، سوم سارنوالی و چهارم خود رییس جمهور کرزی من واضع و بدون ترس می گویم اول حاجی حسین فهیم برادر مارشال محمد قسیم فهیم ۱۷۸ میلیون دالر از بانک گرفته است.»

اما خلیل فیروزی رییس هئیت عامل و نیز یکی از سهم داران کابل بانک پیشین، این ادعا را بی بنیاد دانسته است و شیرخان فرنود را به وابستگی به سفارت امریکا متهم می سازد.

هئیت عامل کابل بانک پیشین، خلیل الله فیروزی گفت:« نه محمود کرزی نه حاجی حسین و نه من هیچ کس سر آقای فرنود فشار نیاورده است که سهم بدهد، خودش سهم دار همین جا حاضر است وقتی محمود کرزی را سهم می داد ما طرفدار نبودیم اما تاکید کرد که من سهم میدهیم تا از برادرش استفاده کنیم.»

بنیانگذار این بانک، شیرخان فرنودهمچنان گفته است که از این پول های گمشده کابل بانک به وزیر مالیه نیز داده شده است.

آقای شیرخان فرنود گفت:« از این پول ها دولک دالر به زاخیل وال دادی که حاضر هستم ثابت کنم و هشت لک هم به داوود زی.»

اما خلیل الله فروزی گفت:« زاخیل وال حاضر شود جواب بدهد و فیصله کند وقتی بانک را داد هفتاد میلیون دالر ضرر کرد این ضرررا چگونه پوره می کند.»

این نشست به نتیجه یی نرسید و تصیمیم در بارۀ سرنوشت این بیست و دو تن، به نشست بعدی واگذار شد.

رییس دادگاۀ ویژه رسیده گی به بحران کابل بانک پیشین، شمس الرحمن شمس گفت:« تا که تمامی مسایل روشن نشود ما به چیز مجهول حکم کرده نمی توانیم.»

با این همه خلیل الله فیروزی پذیرفته است که در حال حاضر اماده است که در حدود ۱۵۰ میلیون دالر را بپردازد و گفته است که هرگاه پول بیشتری ثابت شود آن را نیز خواهد پرداخت.

کابل بانک که یکی از بزرگترین بانک های کشور است دو سال پیش این بانک با بحران جدی رو برو شد ومقام های پیشین این بانک پول ها را به بیرون از کشور بردند و قرضه های بی رویه به مردم و دیگر سهم داران این بانک دادند، این بانک ورشکست شد و در حدود نه صد میلیون دالر زیاد کرد.

afg بازدید : 522 چهارشنبه 24 آبان 1391 نظرات (0)

                                     alt

مسؤولان محلی ولایت بلخ روز پنج شنبه گفته اند که قرار است کار ساختن بخش دوم شبکۀ راۀ آهن حیرتان- مزارشریف و شاخه های این راه آهن آغاز شود
afg بازدید : 591 چهارشنبه 24 آبان 1391 نظرات (0)
رییس جمهور کرزی در ادامه دیدارهایش با مقام های هندی، امروز (دوشنبه) چندین پروژه اقتصادی در بخش های مختلف را با هند امضا کرد.
کرزی چهار روز پیش به هند سفر کرده و قرار است با من موهان سینگ نخست وزیر این کشور، دیدار و گفت و گو کند.رییس جمهور کرزی در ادامه دیدارهایش با مقام های هندی، چندین پروژه اقتصادی در بخش های مختلف را با هند امضا کرد.
afg بازدید : 499 چهارشنبه 24 آبان 1391 نظرات (0)
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در یک نشست مطبوعاتی در بمبیی از تاجران این کشور خواست تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند.
آقای کرزی که سه روز قبل (جمعه) به شبه قاره هند سفر کرده است، خطاب به سرمایه داران هندی گفت که افغانستان جای مناسب برای سرمایه گذاری است.آقای کرزی بازار افغانستان را به یک فرش سرخ تشبیح کرد که به گفته او منافع هندی ها در این فرش نهفته است.
afg بازدید : 603 سه شنبه 16 آبان 1391 نظرات (0)
هرات در غرب افغانستان، به دلیل موقعیت تجاری خود ده ها شرکت صنعتی را در خود جای داده که این شرکت ها و کار خانه ها، بخشی از محصولات مورد نیاز مردم افغانستان را تولید می کنند.
فیض احمد فیضی، مدیر عامل فابریکه صنعتی هرات آیسکریم می گوید که شرکت او روزانه در حدود 40 تن انواع مختلف آیسکریم تولید می کند.
آقای فیضی گفت: "در صورتی که دولت از ما حمایت کند، ما می توانیم روزانه در حدود 100 تن تولید داشته باشیم."
در سفری که توسط "یو اس آی دی" به هرات داشتم از فابریکه های صنعتی تولید آیسکریم و لبنیات این شهر دیدن کردم؛ این سفر بسیار کوتاه بود، اما شاهد دستاوردهای بلندی در زمینه تولیدات صنعتی در این شهر بودم.نخستین فابریکه تولید آیسکریم و لبنیات با نام هرات آیسکریم در سال 1382 در شهر هرات تاسیس شد.
afg بازدید : 614 یکشنبه 16 مهر 1391 نظرات (0)

بازرگانی - سامانه خبری سازمان بنادر و دریاوردی نوشت:

او اهل ابادان است. رضا نام دارد. می گوید پدرش تاجر است و دفتری هم در دبی دارند. هر چند ماه یکبار محوله ای از بندر جبل علی به سوی بند رجایی می آید و رضا مسول تخلیه بارهاست.
رضا سال گذشته پورشه مدل سال 2011 خریده است. براساس قوانین مناطق آزاد تنها 40 کیلومتر از آبادان می تواند با پورشه اش می تواند دور شود. می گوید بیشتر ماه های سال در تهران است و دفتر تهران را اداره می کند. او در مورد پورشه اش می گوید:« مردم ابادان به ماشین های مدل بالا علاقه خاصی دارند. البته اینجا منطقه ازاد است و تعرفه خودرو هم صفر است. بنابراین هزینه واردات زیاد نیست. ما ماشین های زیادی وارد می کنیم. گاهش هم پیش می آید که چندماهی در همین آبادان می ماند تا درتهران مشتری پیدا کنیم. بین خودروهای وارداتی پورشه و بوگاتی را می توانید درخیابان های آبادان ببینید. البته مردم عادی چنین خودروهایی نمی خرند و این برای کسانی است که به نوعی تجارت دارند.» رضا تنها پورشه سوار می شود. حتی خودروهای وارداتی تویوتا و هیوندای را در خیابان های آبادان هم نمی چرخاند.

سرمایه گذاری و فعالیت در منطقه بندری و آزاد، اروند این امکان را به سرمایه گذاران می دهد تا از فرصت های اقتصادی ویژه مانند درسترسی به راه آهن، بندر، جاده و فرودگاه بین المللی بهره مند شوند.

تازه ترین آمار واردات پورشه

دیگر از روزهایی که تماشای پژو 405 و رنو 21 در کوچه پس کوچه های شهر تعجب برانگیز بود زمان زیاد می گذرد. اگر اوسط دهه 70 با تولد خودروهای جدید در خیابان های شهر همراه بود دیگر این روز ها جولان پورشه و مرسدس های تولید سال جایی برای مرور خاطرات گذشته هم نمی گذارد. خودرو های پر زرق و برق امروزی امکانی است که تعداد قابل توجهی از شهروندان از آن بهره می برند و دیگر آرزویی دست نیافتنی تلقی نمی شود. در رابطه با کیفیت خودرو های خارجی و بررسی این موضوع که آیا واردات آنها مهم به حساب می آید یا خیر آن قدر گفته اند و شنیده ایم که دیگر در حوصله این چند خط جایی ندارد و آنچه در ادامه می خواهد مورد بررسی قرار بگیرد فهرست گران ترین خودرو های خارجی است که بر اساس آمار گمرک طی مرداد 91 وارد شدند. گفتنی است تا زمان تنظیم این گزارش آمار منتهی به شهریور در رابطه با گران ترین خودرو های وارداتی انتشار پیدا نکرده است و به همین دلیل بر اساس آخرین آمار رسمی این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.

پورشه پانامراS4 چهار درب مدل 2012 در میان فهرست گران قیمت ترین خودرو های وارداتی در مقام نخست قرار می گیرد به طوریکه طی 31 روز مرداد از این نوع خرداد 10 عدد وارد شده است. مرسدس بنزSL500 مدل 2012 ساخت 2011 که یکی از پر طرفدار ترین خودرو های حال حاضر ایران به حساب می آید به همراه پورشه پانامرا s4 در مدل دیگر خود و در بازه زمانی مورد بررسی به طور مشترک با رکورد 6 عدد در مقام دوم قرار گرفته اند. بررسی تعداد خودرو های گران قیمت طی مرداد 91 این موضوع را تایید می کند که این روزها پورشه از اقبال عمومی بیشتری نسبت به سایر خودرو های وارداتی برخوردار است چرا که از مجموع گران ترین خودرو های وارداتی در مقام اول و دوم ، 16 عدد آن پورشه است. گفتنی است پورشه پانامراS4 چهاردرب مدل 2012 وارد شده در مرداد که میان گران قیمت ترین خودرو های وارداتی این ماه رکوردار است، ارزش محموله آن 1526182.72 دلار برآورد شده است

همچنین ارزش محموله برای 6 عدد مرسدس بنزSL500 مدل 2012 ساخت 2011 که در مقام دوم گران قیمت ترین خودرو های مرداد قرار دارد 964926.59 دلار به ثبت رسیده است.

در سکوی سوم گران قیمت ترین خودرو های وارداتی طی مرداد 91 نیز مرسدس بنزSL500 به تنهایی و با آمار 3 عدد قرار گرفته است. گفتنی است پس از این سه رتبه تلفیقی از مرسدس و پورشه قرار دارند که در مدل های مختلف هر کدام دو عدد وارد شد اند. نکته قابل توجه در میان خودرو های گران قیمتی که در مرداد فقط دو عدد از آنها وارد شده این است که باز هم تعداد خودرو های پورشه نسبت به مرسدس بنز بیشتر است و بار دیگر به نتیجه خواهیم رسید که این روزها پورشه پر طرفدارترین خودرو گران قیمت را یدک می کشد. موضوعی که با کمی گشت و گذار در خیابان های پایتخت بر روی آن می توان مهر تایید زد. اگر تا ماه های میانی سال 89 تعداد افرادی که خودروی پورشه را سوار می شدند انگشت شمار بودند دیگر این روزها حساب آن در رفته است. « پورشه داشتن » آن قدر خبر ساز بود که یکی از بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس بیش از آنکه به سبک بازی در داخل مستطیل سبز شناخته شده باشد به مالک پورشه سواری شهرت پیدا کرده بود. جتی برخی از هواداران وقتی این بازیکن به باشگاه پرسپولیس برای فیزیوتراپی مراجعه می کرد و خودرو خود را مقابل درب اصلی باشگاه پارک می کرد رهسپار خیابان سئول می شدند تا از نزدیک پورشه سفید رنگ او نظار کنند. اتفاقی که دیگر این روزها از مسیر تردد بازیکنان فوتبال فراتر رفته است و افراد قابل توجهی پورشه را به عنوان خودروی اصلی تردد خود انتخاب می کنند. شاید همین اقبال عمومی به پورشه باشد که در آمار گران قیمت ترین خودرو های وارداتی طی مرداد 91 جایگاه خودروی پورشه از اهمیت قابل توجهی برخوردار باش. در یک جمع بندی کلی آمار گمرک حکایت از واردات 62 خودروی گران قیمت طی مرداد 91 دارد که در میان آنها فقط نام سه شرکت خودرو ساز پورشه ، مرسدس و مازراتی مشاهده می شود. البته مازراتی طی مرداد 91 در جمع گران قیمت ترین خودروهای وارداتی فقط در یک مدل حضور دارد که آن هم به مازراتی گرنکابریو اسپرت مدل 2012 ارتباط پیدا می کند. در ادامه جدول گران قیمت ترین خودرو های وارداتی طی مرداد 91 بر اساس آنچه گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است با جزییات بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است
afg بازدید : 556 چهارشنبه 12 مهر 1391 نظرات (0)

پژو قصد دارد مدل کاملا جدید ۲۰۸ را ارایه کند که در آینده نزدیک جایگزینی برای مدل ۲۰۷ خواهد بود...



پژو قصد دارد مدل کاملا جدید ۲۰۸ را ارایه کند که در آینده نزدیک جایگزینی برای مدل ۲۰۷ خواهد بود.

همچنین انتظار می رود این مدل تازه با موتور بنزینی ۳ سیلندر کوچک ۱٫۶ لیتری با توان ۱۴۰ اسب بخار ارایه شود.


۲۰۸ کاملا جدید با ساختاری سبک تر مجهز به سیستم stop/start به عنوان یک خودرو داخل شهری با مصرف سوخت کمتر در نظرگرفته شده است.

مدل معمولی ۱۸٫۰۰۰ پوند و مدل مسابقه ۲۳٫۰۰۰ پوند قیمت گذاری شده است ومی تواند رقیب جدی برای رنو Clio باشد.
afg بازدید : 907 شنبه 08 مهر 1391 نظرات (0)

 قرارداد استخراج تيل حوزۀ نفتى درياى آموى در ماه جدى سال گذشته با شرکت ملى نفت چين  (CNPCI) به امضا رسيده است .

 در خبرنامه آمده است که شوراى امنيت ملى به وزارت امورداخله وظیفه سپرد تا به تعداد ٣٠٠ تن از نیروهای امنیتی مجهز با وسایل لازم را بطورعاجل بخاطر تأمین امنیت ساحه پروژه استخراج نفت حوزه نفتی دریای آمو توظیف نماید و بعد از آغاز نیمه سال جاری این تعداد را به ٤٥٠ تن ارتقا دهد.

اين اقدام عاجل شورای امنیت ملی در حالی صورت مى گیرد، که به اساس گزارش های منتشره ، این شورا جنرال عبد الرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی و عضو ارشد جبهه ملی افغانستان  را به خیانت ملی متهم نموده است.

گزارش ها میرساند که جنرال دوستم مانع استخراج نفت در حوزه دریای آمو در شمال کشور شده است.

آژانس خبرى پژواک تلاش نمود تا در مورد با جنرال دوستم و يا منابع وابسته به او گفتگو نمايد، اما تماس با آنها برقرار نشد.

به اساس معلومات وزارت معادن بررسى هاى ابتدايى نشان ميدهد که در حوزۀ يادشده، ٨٧ ميليون بيرل نفت تخمين شده است؛ اما ممکن است اين اندازه چند برابر بيشتر باشد و درآنجا گاز مايع نيز وجود داشته باشد.

  قرار اظهارات منبع، بخش اعظم اين حوزۀ نفتى در ولايت سرپل و يک قسمت آن در ولايت فارياب موقعيت دارد.

در خبرنامه  دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری  آمده است ، شورای امنیت ملی ، وضعیت عمومی امنیتی را نيز مورد بحث و بررسی قرار داد و به وزارت امور داخله و ریاست امنیت ملی وظیفه سپرد تا در هر نقطه کشور در زمینه تامین امنیت پروژه های معادن، اقدام و برخورد قاطع نمایند.

به اساس معلومات منبع، شورای امنیت ملی تصمیم اتخاذ نموده تا معدن لاجورد ولسوالی کران ومنجان ولایت بدخشان که تا کنون توسط افراد غیر مسوول اداره می گردید، طبق طرح وزارت معادن از طریق روش اصولی به سرمایه گذاری داده شود وتلاش گردد تا از آن طریق برای مردم محل زمینه کار فراهم شود.

afg بازدید : 311 شنبه 08 مهر 1391 نظرات (0)
 
مقامات محلی در شمال افغانستان با توزیع پیاز زعفران در بین زنان، امیدوارند تا این محصول با ارزش منبع درآمدی برای آنان شود.

با توزیع 2 تن پیاز زعفران در بین زنان ولایت "جوزجان" افغانستان، قرار است کشت این گیاه با ارزش، منبع درآمدی برای زنان این ولایت شود.

به گفته "حلیمه"، مدیر اقتصاد خانواده در اداره زراعت و دامداری جوزجان، 2 تن پیاز زعفران بین ١٢۵ زن توزیع شده است.

وی اظهار داشت: شش ماه قبل یک دوره آموزشی چهار روزه‌ برای این زنان دایر شده بود و اکنون ابزار کشت نیز برای آنان تهیه شده است.

بین هر زن ١۵کیلوگرم پیاز زعفران توزیع شده است.

این برنامه برای خانواده‌های بی‌بضاعت 15 روستای شهر "شبرغان" توسط وزارت زراعت افغانستان در نظر گرفته شده است.

در ولایت جوزجان، این گیاه در شهریورماه کشت می‌شود و 3 ماه بعد محصول آن قابل برداشت است.

به گفته "عبدالرشید" رئیس اداره زراعت ولایت جوزجان و به نقل از خبرگزاری "پژواک"،  سال گذشته دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد "UNHCR" پیاز زعفران را بین ۵٠ خانواده از مهاجرین بازگشته از پاکستان و ایران در این ولایت توزیع کرده بودند.

به دلیل آب و هوای مناسب جوزجان برای کشت این محصول و رضایتی که از کشت آن به وجود آمد، برنامه کشت زعفران را از طریق زنان این ولایت توسعه می‌دهند.

بر اساس اطلاعات وزارت زراعت افغانستان، "هرات" به عنوان قطب تولید زعفران در افغانستان مطرح است. سال گذشته ٧۵ تن پیاز زعفران توسط وزارت زراعت از این ولایت خریداری شد که به منظور ترویج کشت این محصول، آنرا در ١۵ ولایت افغانستان از جمله جوزجان توزیع کرده‌اند.

در سال 1390 میزان برداشت زعفران در هرات بیش از یک و نیم تن و به ارزش 125 میلیون افغانی، معادل 2.5 میلیون دلار بود.

زعفران گیاهی نیمه گرمسیری و پردرآمد است که در مناطقی که دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و خشک باشد، به خوبی رشد می‌کند.

این گیاه گران‌بها دارای خواص درمانی زیادی است و از آن برای ساخت انواع دارو، طعم‌دهنده و چاشنی غذا و نوشیدنی استفاده می‌شود.

afg بازدید : 261 یکشنبه 02 مهر 1391 نظرات (0)

خودروساز آلمانی مرسدس بنز در حال توسعه یک وسیله نقلیه الکتریکی در کلاس B است تا بتواند اولین حضور رسمی آن را در نمایشگاه خودرو پاریس جشن بگیرد.



پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی:خودروساز آلمانی مرسدس بنز در حال توسعه یک وسیله نقلیه الکتریکی در کلاس  B  است تا بتواند اولین حضور رسمی‌آن را در نمایشگاه خودرو پاریس جشن بگیرد.

afg بازدید : 328 یکشنبه 02 مهر 1391 نظرات (0)
با وجود اینکه خودروساز ژاپنی به صورت رسمی اعلام کرده بود که از مدل بروز شده CR-Z در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی خواهد کرد به صورت ناگهانی این شرکت این خودرو را در نمایشگاه خودرو اندونزی نیز به نمایش درآورد.
afg بازدید : 308 سه شنبه 28 شهریور 1391 نظرات (0)

ساخت نخستین هواپیمای تفریحی در یکی از روستاهای ولسوالی جاغوری غزنی به دست یک افغان، آوازه یی بود که این روزها هر افغان را به شور و شعف می انداخت به همین منظور، مصاحبۀ ویژه یی را با مهندس تابش شاه رضایی سازندۀ نخستین هواپیمای تفریحی در افغانستان داشتیم تا بیشتر با او و کارهایش آشنا شویم.
در ابتدا از خودتان بگویید؟
تابش شاه باشندۀ ولسوالی جاغوری غزنی هستم. تا صنف دوازدهم درس خوانده م و حالا هم بیشتر مردم من را مهندس صدا می زنند.
از نخستین هواپیمای تفریجی که ساخته اید، بگویید.
خوب، من از کودکی به پرواز علاقه داشتم و ساعت ها به پرنده گان در آسمان نگاه می کردم و دوست داشتم یک روز مثل پرنده ها پرواز کنم و چون به کارهای تخنیکی هم علاقمند بودم و با علاقه ام به پرواز هر روز که بزرگتر می شدم اطلاعات بیشتر در مورد هواپیماها جمع می کردم و حتا زمانی که به انترنت دسترسی پیدا کردم عکس چند تا از گونه های هواپیماهای سبک را به دست آوردم پس تصمیم گرفتم که نمونه یی از این هواپیماهای سبک بسازم.
انگیزۀ تان در مورد ساخت این هواپیمای سبک چی بود؟
دو چیز سبب شد که من انگیزه برای ساخت این هواپیمای سبک تفریحی بگیرم. نخست این که خودم علاقه ویژه به پرواز داشتم و توانایی این کار را در خود می دیدم و دوم این که درست دو نیم سال پیش بود که در جایی دیدم که رییس جمهور از داشتن صنعت ساخت بطری نوشابه و قلم سه بار به گونه یی خوشحال شد که می شد این احساس را به خوبی درک کرد و گفت، من خوشحالم از این که امروز کشورمان به صنعت دست یافته و ما افغان ها برای پشتیبانی از صنعت افغانستان باید از صنعتگران خودمان استقبال کنیم. همین خوش حالی رییس جمهور مرا انگیزه داد تا کاری برای صنعت کشورم انجام بدهم.
از مشخصات این هواپیما برای ما بگویید.
این هواپیما دو متر وهفتاد سانتی متر طول و یک متر و نود سانتی متر عرض دارد که دارای یک ماشین است و هفتاد و یک پاور اسب بخار قدرت دارد، یک بال سرتاسری دارد که ده متر و سی ساتنی متر طول و سه متر عرض دارد. این هواپیما دو هزار متر ارتفاع از زمین می گیرد و می تواند بیش از 400 تا 500 متر را بپیماید. در ضمن وزن این هواپیما 190 کیلوگرام است و می تواند دو سرنشین را حمل کند.
ساخت این هواپیما چه مدت زمان را در برگرفت؟
به دلیل چالش های اقتصادی ساخت هواپیما بیش از سه سال طول کشید که اگر مشکلات اقتصادی نبود، ساخت آن پنج تا شش ماه زمان بیشتر را در بر نمی گرفت. سال گذشته من توانستم کارهای ابتدایی این هواپیما را انجام بدهم و برای پرواز آزمایشی آماده کنم، که بیست روز پیش به دستور رییس جمهور این هواپیما را از غزنی به کابل انتقال دادیم و قرار شد در میدان هوایی کابل آزمایش شود، اما مقامات میدان هوایی گفتند به دلیل ازدحام ترافیک هوایی نمی توانیم در آن جا پرواز آزمایشی را صورت بدهیم به همین منظور به میدان هوایی جوزجان انتقال دادند و زمانی که ما خواستیم پرواز آزمایشی نخست را انجام بدهیم، هواپیما دچار دشواری های تخنیکی شد.
فاصلۀ بین ولایات کابل تا غزنی و یا کابل تا جوزجان را خود این هواپیما پیموده است؟
خیر. هواپیما را توسط یک چرخبال که متعلق به وزارت دفاع بود، از غزنی به کابل و از کابل به جوزجان انتقال دادند.
به گونۀ تقریبی ساخت این هواپیما چقدر هزینه برداشته است؟
ساخت این هواپیما دست کم پنج صد هزار افغانی برای من هزینه برداشت.
تمام این هزینه را خودتان پرداختید یا این که کسانی دیگر نیز در پرداخت هزینه ها کمک تان کردند؟
البته در دورۀ نخست که می خواستم این هواپیما را به پرواز در بیاورم تمام مصارف را خودم پرداختم و پس از این که با دشواری های تخنیکی رو به رو شدم از سوی ریاست جمهوری یک هزار و پنج صد دالر آمریکایی برایم داده شد تا به رفع دشواری های تخنیکی بپردازم که باید بگویم یک هزار و دو صد دالر آمریکایی نیز از سوی یک بازرگان ملی به نام حاجی احمدی نیز به من کمک شد.
آیا شما به نهادی یا کسانی رجوع کرده اید تا برای تان در زمینۀ رفع دشواری های مالی کمک کنند؟
بله، من چندین بار از زمانی که به کابل آمدم به وزارت ترانسپورت و هوانوردی مراجعه کردم تا برای من برای بازسازی کمک هایی کنند تا بتوانم هر چه زودتر مشکلات کوچکی را که پس از پرواز آزمایشی به میان آمده رفع کنم.
استقبال دولت و مردم پس از ساخت این هواپیمای سبک تفریحی چگونه بود؟
راستش در آغاز استقبال خوبی شده بود و مردم مرا بسیار به خاطر این ابتکار ستایش می کردند، حتا از سوی ریاست جمهوری هم وعده همکاری ها شد، اما پس از این که در دورۀ نخست مؤفق به پرواز نشدم استقبال ها کمتر شد و از سوی دولت هم هیچ وعدۀ همکاری به من داده نشد. و من بارها از وزارت ترانسپورت و هوانوردی خواستم که با من همکاری کنند اما اصلن روحیۀ همکاری در این ارگان وجود ندارد.
آیا هواپیمای ساختۀ دست شما قابلیت آن را دارد که به تولید انبوه برسد و در زمینه های گوناگون به کار برود؟
نه. این هواپیما فقط به منظور کاربرد تفریحی ساخته شده است و در زمینه های دیگر نمی شود از آن استفاده کرد. یا این که به تولید گستردۀ آن دست زد و حالا که من سه سال پیشینۀ کار در زمینۀ هواپیماسازی دارم، می خواهم در آینده هواپیمای بسازم که واقعن قوی تر و پیشرفته تر از این باشد و به درد مردم کشورم بخورد.
تا کنون کار بر روی هواپیمای دیگری را آغاز کرده اید؟
من در زمینۀ هواپیماسازی تجربه کسب کردم و ارادۀ قوی پیدا کردم و می خواهم با تلاش بیشتر، دوباره هواپیمای بهتری بسازم، ولی فعلن منتظر دولت هستم تا ببینم با من چه اندازه همکاری خواهد کرد، سپس تصمیم می گیرم، چگونه کارهایم را ادامه بدهم.
خواسته های تان چیست؟
خواستم از دولت این است که هم اکنون زمینه برای کار در جوزجان برایم مهیا نیست و می خواهم که زمینه را برای کارم در این ولایت برای رفع دشواری ها، آماده کنند، اگر خواستند این هواپیما را پرواز می دهیم و اگر نخواستند به یک موزیم انتقال بدهند تا مردم بتوانند از آن به مثابۀ نخستین هواپیمای دست ساز افغانی دیدن کنند و اگر بشود یک کارگاه را برای من آماده کنند تا من بتوانم پژوهش و مطالعاتم را برای کارهای آینده آغاز کنم.
و گپ آخر...؟
سپاسگزارم از شما که این گپ و گفت را انجام دادید و فقط می خواهم بگویم، من به عنوان یک افغان و دوستدار صنعت می خواهم کارهای بزرگی را انجام بدهم و بس.

درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 26
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 157
  • آی پی دیروز : 133
  • بازدید امروز : 259
  • باردید دیروز : 640
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,600
  • بازدید ماه : 1,600
  • بازدید سال : 86,499
  • بازدید کلی : 939,785
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم