loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 513 پنجشنبه 13 مهر 1391 نظرات (0)
خودکفایی افغانستان در تولید گندم

 به گزارش افغان پیپر : تا ده سال اينده توليد گندم در كشور به 7 ميليون تن خواهد رسيد، از اين رو افغانستان در راستاي توليد گندم خودكفا خواهد شد.

عبدالغني غورياني معين وزارت زراعت در مراسم امضا سند همكاري به ارزش 11 مليون دالر امريكايي ضمن ابراز مطلب فوق گفت : "افغانستان براي دومين بار، در جريان 35 سال اخير بلندترين ميزان غله را كه معادل 6.33 مليون تن است داشته كه خود 42 درصد افزايش را بالاتر از سال گذشته را نشان مي دهد.
وي افزود: از مجموع 80 هزار خانواده كه 65 هزار خانواده آن دهقانان عادي بوده و 15 هزار آن خانواده هاي كه از حوادث طبيعي آسيب ديده اند، مي باشند و براي هر خانواده 50 كيلو گرام گندم اصلاح شده از سوي اين وزارت توزيع مي گردد.
معاون وزارت زراعت اظهار داشت: در اين مرحله تخم بذري اصلاح شده براي دهاقين ولايت هاي غور، باميان، سرپل و ننگرهار توزيع مي شود.
به گفته وي، وضعيت زراعت كشور در سال گذشته، نسبت به 35 سال اخير بلند ترين رشد را داشته است، زيرا محصولات گندم در سال گذشته 33،6 ميليون متريك تن بوده كه 42 درصد افزايش را نسبت به سال 1390 خورشيدي نشان مي دهد.
عبدالغني غورياني خاطرنشان ساخت: دهاقين كشور توانسته اند كه در جريان سال جاري 94 درصد از گندم مورد نياز كشور را توليد نمايد و اين خود از يكطرف نمايانگرد رشد زراعت افغانستان بوده از سوي ديگر واردات گندم را تا 75 درصد نسبت به سالهاي گذشته كاهش داده است.
به باور وي، اگر روند حاصلخيزي به همين گونه به پيش رود تا ده سال آينده افغانستان از جمله صادر كنندگان گندم خواهد بود.
در همين حال ريچيرو تاكاشي سفير كشور جاپان در كابل، مي گويد: افغانستان كشوريست كه بيش از 80 درصد مردم آن وابسته به زراعت بوده و 36 درصد آن نياز شديد به غذا دارند، به همين منظور كشورش كمك براي رشد زراعت افغانستان را در اولويت هاي كاري خويش قرار داده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 37
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 91
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 119
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,438
  • بازدید ماه : 2,438
  • بازدید سال : 87,337
  • بازدید کلی : 940,623
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم