loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 434 شنبه 15 مهر 1391 نظرات (0)
آیا میدانید : تعداد ۱۰۱۵۰۳۰ نقطه در قرآن بکار رفته است
آیا میدانید : تعداد ۵۰۹۸ محل وقف در قرآن وجود دارد
آیا میدانید : تعداد ۳۹۵۸۶ عدد کسره در قرآن بکار برده شده است
آیا میدانید : تعداد ۱۹۲۵۳ عددتشدید در قرآن بکار برده شده است
آیا میدانید : بهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده ( شیر ) می باش
afg بازدید : 713 دوشنبه 10 مهر 1391 نظرات (0)

افکارنیوز:دلیل علمی حرام بودن ازدواج با خواهر زن یا ازدواج هم زمان با دو خواهر چیست؟

درشرع مقدس اسلام ازدواج، هم زمان با دو خواهر جایز نيست. لازم به ذکر است اگر ازدواج با دو خواهر يا بيشتر به صورت جمع؛ یعنی دریک زمان نباشد، اشكال ندارد. به بیانی دیگر هرگاه مردي زني را براي خود عقد كند، تا وقتي كه زن در عقد اوست، نمي‏تواند با خواهر وي ازدواج كند، خواه عقد دائم باشد يا موقت. حتي بعد از طلاق تا وقتي كه در عدّه است (در صورتي كه عدّه رجعي باشد) نمي‏تواند خواهر او را بگيرد، اما هنگامی که همسرش را طلاق داد، يا از دنيا رفت و عدّه او تمام شد، مي‏تواند با خواهر وي ازدواج كند[۱].


شايد حکمت و فلسفه ی اين كه اسلام از ازدواج هم زمان با خواهران جلوگيري كرده، اين باشد كه

اوّلاً: حرمت و شخصیت زن را حفظ كند، چنان كه در ازدواج با دختر برادر زن و دختر خواهر زن رضايت و اجازه زن را شرط دانسته است.


ثانياً: دو خواهر به حكم نسبت و پيوند نسبی و عاطفی، نسبت به يكديگر علاقه ی شديد دارند ولي هنگامي كه رقيب هم شوند، نمي‏توانند علاقه ی گذشته را حفظ كنند، به اين ترتيب تضاد عاطفي در آن‏ها پيدا مي‏شود كه براي زندگي زيان بار است و اساس خانواده را از هم می پاشد؛ زيرا همیشه انگيزه ی محبت و رقابت در وجود آن‏ها در كشمكش است.[۲]

ثالثاً: ازدواج با شوهر خواهر با طبع زنان كه شوهر خواهر را از خود مي‏دانند و با آنان احساس خویشاوندی مي‏كنند، سازگار نيست.

در پایان تذکر این نکته ضروری است که اگر چه در جای خود ثابت شده است که احکام الاهی بر اساس مصالح و مفاسد وضع شده اند، ولی کشف مصالح و مفاسد در جزئیات و مصادیق، بسیار مشکل است.


زیرا اولاً: نیازمند داشتن امکانات وسیع، در ابعاد مختلف علمی است.

ثانیاً: بشر هر قدر از نظر علم و صنعت پیشرفت کند، باز معلومات او در برابر مجهولاتش، قطره ای است در برابر دریا "جز اندکی از دانش به شما داده نشده است

و شاید علت بیان نکردن فلسفه ی تمام احکام، از سوی اولیای دین، این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما ست که چه بسا موجب تنفر شنوندگان می گردد. امام علی (ع) می فرمایند: "مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند[۳] لذا اولیای الاهی در حد فهم انسان ها به بعضی از علت ها و فلسفه ی احکام اشاره نموده اند.


وانگهی هدف از دین و شریعت، آراستگی انسان ها به خوبی های علمی و عملی، و اجتناب از زشتی های فکری و عملی است، و این هدف با عمل به شریعت به دست می آید، و لو این که افراد فلسفه و علت احکام را ندانند، نظیر این که مریض با انجام دادن دستورات پزشک، بهبودی را به دست می آورد ولو فایده و فلسفه ی، دارو و دستورات پزشکی را نداند.


مضافاً این که مؤمنان چون اطمینان و یقین دارند به این که دستورات دینی، از کسانی صادر می شود که علم و آگاهی آنان خطاناپذیر است، پس یقین به اثربخشی و مفید بودن این دستورات دارند.

منبع:

[۱] توضیح المسائل مراجع، ج ۲، مسئله ی، ۲۳۹۰ و ۲۳۹۱.

[۲] تفسير نمونه، ج۳، ص ۳۶۸.

[۳] «الناس اعداء ماجهلوا»، گزیده میزان الحکمة، ج ۱، ص ۲۱۴.

afg بازدید : 290 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (1)

حجة الاسلام و المسلمین

داکتر عبد المجید ناصری

          مردم مسلمان افغانستان به دلیل تدیّن ژرف به اسلام و پایبندی به معارف قرآن کریم و سنت نبوی و پیروی از آن و رسم خاندان پاک رسالت، قرآن مجید را به عنوان کلام الهی و معجزه جاویدان پیامبر اسلام حرمت فراوان قایل بوده واز جهات گوناگون در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی خودش بدان تمسک جسته و به صورتهای متفاوت آن را بکار بسته اند.

afg بازدید : 319 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)


( نویسنده :  لورل كورنا )

ترجمه : فاطمه شاداب

زندگی در افغانستان امروز

پاسخ به این سئوال که (( افغان ها چگونه زندگی می کنند؟ )) بسیار بسیار دشوار و پیچیده است. با توجه به تنوع قومی و نژادی موجود در افغانستان،نمی توان تنها یک پاسخ به این سئوال داد. به علاوه،زندگی در مناطق روستایی افغانستان با زندگی در کابل و سایر شهرهای بزرگ بسیار متفاوت است. اما در واقع،مشکل ترین واقعیت این است که جنگ در چند دهه اخیر چنان روند زندگی را در افغانستان مختل کرده است که هر گونه توصیفی در باره چگونگی زندگی افغان ها باید شامل دو بخش شود؛ یکی نحوه زندگی سنتی افغان ها و دیگری روالی که در وضعیت اخیر مجبور به انطباق خود با آن شده اند. مثلا ممکن است غذاهایی که به عنوان کمک از کشورهای خارجی برای افغانستان ارسال شده است،جایگزین غذاهای سنتی شده باشد.درنتیجه،غذایی که افغان ها می خورند ممکن است با آنچه در صورت داشتن حق انتخاب مصرف می کردند متفاوت باشد،ولی هر دو بخشی از زندگی و هویت آن ها را تشکیل می دهند.

afg بازدید : 349 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)


 تجلّی قرآن در شعر و ادب فارسی

دولت قرآن

تجلي قرآن در ديوان حافظ شيرازي

سیّد محمّد راستگو

اینك كه گونه‌ها و شیوه‌های اثرگذاری قرآن برشعر و ادب فارسی را بررسیده و باز نموده‌ایم، به سراغ بزرگان شعر فارسی می‌رویم وبا گلگشتی در كوچه باغ‌های شعر و سرود آنان، نمونه‌هایی از اثر پذیری‌های آنان را از قرآن كریم به تماشا می‌نشینیم.

در این بررسی، نخست بیت یا بیتهایی از شاعری را می‌آوریم و سپس آیه‌ای را كه با آن بیت پیوند دارد. گاه نیز زیر عنوان «بسنجید با» بیت‌های دیگری از همان شاعر یا شاعری دیگر می‌آوریم كه با همان آیه، هم سمت و سو است.

afg بازدید : 331 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)


 تجلّی قرآن در شعر و ادب فارسی

دولت قرآن

تجلي قرآن در ديوان حافظ شيرازي

سیّد محمّد راستگو

اینك كه گونه‌ها و شیوه‌های اثرگذاری قرآن برشعر و ادب فارسی را بررسیده و باز نموده‌ایم، به سراغ بزرگان شعر فارسی می‌رویم وبا گلگشتی در كوچه باغ‌های شعر و سرود آنان، نمونه‌هایی از اثر پذیری‌های آنان را از قرآن كریم به تماشا می‌نشینیم.

در این بررسی، نخست بیت یا بیتهایی از شاعری را می‌آوریم و سپس آیه‌ای را كه با آن بیت پیوند دارد. گاه نیز زیر عنوان «بسنجید با» بیت‌های دیگری از همان شاعر یا شاعری دیگر می‌آوریم كه با همان آیه، هم سمت و سو است.

afg بازدید : 338 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)


شيخ محمد عبده :

اتحاد، ميوه درختي است كه تنه ها، شاخه ها و برگهاي مختلفي دارد و ريشه آن همان اخلاق فاضله است و بر مسلمانان فرض است كه خود را به تربيت حقيقي اسلامي بيارايند تا از ثمر آن استفاده كنند .

علامه شيخ محمود شلتوت :

پيشوايان نخستين اسلام از نظر علمي مختلف بودند اما با اين وجود به يكديگر احترام مي گذاشتند و يكديگر را معذور مي دانستند، به مقصد ديدار يكديگر بار سفر مي بستند و مطالبي را از هم مي آموختند .

علامه كاشف الغطاء :

بايد دانست كه مقصود از تقريب بين مذاهب اسلامي از بين بردن اصل اختلاف ميان آنها نيست بلكه تنها آرزو و مهمترين هدف اين است كه اين اختلاف موجب عداوت و دشمني نگشته و دوري ها و مشاجره ها به برادري و نزديكي تبديل گردد .

رهبير كبير انقلاب اسلامي ايران حضرت امام خميني ره :

تفرقه از شيطان است و وحدت كلمه و اتحاد از رحمان است 

درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 133
  • بازدید امروز : 75
  • باردید دیروز : 640
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,416
  • بازدید ماه : 1,416
  • بازدید سال : 86,315
  • بازدید کلی : 939,601
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم