loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 354 دوشنبه 13 آذر 1391 نظرات (0)

alt

وزارت امور شهر سازی روز یک شنبه گفته است که، وزارت مالیه بربنیاد یک حکم ریاست جمهوری که مخالف قانون آبرسانی است کار دو پروژۀ آبرسانی را به وزارت امورشهرسازی سپرده است.

afg بازدید : 535 یکشنبه 12 آذر 1391 نظرات (0)
رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان می گوید که متهمان اصلی بحران کابل بانک هنوز هم آزاد هستند و از سوی دادگاه اختصاصی بررسی قضیه این بانک، مورد پیگرد قرار نگرفته اند.
عبدالقدیر فطرت گفته که در محکمه اختصاصی کابل بانک، شمار زیادی افراد بی گناه، متهم شدند که به گفته او، هیچ نقشی در اختلاس های به وجود آمده، نداشته اند.عبدالقدیر فطرت، رییس جمهور کرزی را نیز متهم کرده است که در بحران کابلبانک، دست دارد و از پاسخگویی در برابر اتهامات برخود و شماری از اعضای خانواده اش، خود داری می کند.
afg بازدید : 559 یکشنبه 12 آذر 1391 نظرات (0)
مقام ها در وزارت تجارت و صنایع کشور اعلام کرده اند که تلاش ها برای کسب عضویت سازمان تجارت جهانی تا سال 2014 آغاز شده است.
به گفته آنان با کسب عضویت سازمان تجارت جهانی، روابط تجاری افغانستان با کشورهای عضو این سازمان بهتر خواهد شد.
افغانستان از کشورهای محاط به خشکی است که هر ازگاهی انتقال اموال تجارتی از طریق کشورهای همسایه مشکلاتی را به وجود آورده است.مقام ها در وزارت تجارت و صنایع کشور اعلام کرده اند که تلاش ها برای کسب عضویت سازمان تجارت جهانی تا سال 2014 آغاز شده است.
afg بازدید : 472 پنجشنبه 25 آبان 1391 نظرات (0)

alt

مسؤولان این شرکت روزشنبه گفته اند که از آغازسال تا کنون یازده میلیارد افغانی ازمشترکان شبکۀ برق گردآوری شده است، درحالی که گردآوری نُه میلیارد افغانی برای امسال هدف تعیین شده بود.

ازسویی هم مسؤولان این شرکت افزوده اند که تلاش دارند با افزایش درآمد های شرکت، برنامه های توسعه یی بیشتری را دربخش توزیع برق عملی کنند.

جلوگیری ازضایعات برق وعوض کردن شبکۀ های کهنه به شبکۀ های نو، تشویق مشترکان برق برای پرداخت مصارف شان به زمان معین آن وتوسعۀ شبکۀ برق درکشور از مواردی اند که به گفتۀ مسؤولان شرکت برشنا امسال قادربه جمع آوری چهل میلیون دالردرآمد بیشترنسبت به پارسال شده اند.

رییس عمومی شرکت برشنا، عبدالرزاق صمدی گفته است: « امسال ما قادرشدیم که ازهدف تعین شده، برای جمع آوری عواید، مبلغ بیشتری را جمع آوری کنیم وعلت این افزایش هم درجلوگیری ازضایعات برق ونوسازی شبکۀ برق، درکشوراست.»

ازسوی هم مسؤولان این شرکت می افزایند که امسال با وارد ساختن برق بیشترازکشورهای همسایه، حدود یک صدوسی میلیون دالررا ازمصرف برق به این کشورها پرداخته اند و آنان تلاش می کنند با بیشترشدن درآمد هایشان پول برق را به زمان معین آن به کشورهای که به افغانستان انرژی برق صادرمی کنند، بدهند.

afg بازدید : 700 پنجشنبه 25 آبان 1391 نظرات (0)

alt

پس از شانزده ماه، بنیانگذار کابل بانک، شیرخان فرنود و رییس هئیت عامل کابل بانک پیشین، خلیل الله فیروزی روز چهار شنبه با بیست تن از متهمان دیگر بحرانی شدن کابل بانک پیشین، به دادگاه حضور یافته اند.

بنیاد گذار کابل بانک، شیرخان فرنود در نخستین نشست دادگاه گفته است که رییس جمهور کرزی، خلیل فیروزی، حسین فهیم و دادستانی کل کشور در بحران کابل بانک مقصر هستند.

آقای شیرخان فرنود امروز در این نشست دادگاه ویژه ادعا کرده است که در حدود ۲۰ میلیون دالر از پول های گم شده کابل بانک در پیکارهای انتخاباتی رییس جمهور کرزی به مصرف رسیده است و نیز حسین فهیم، برادر مارشال محمد قسیم فهیم در حدود ۱۷۸ میلیون دالر به این بانک بدهکار است.

در هیمن حال سهمدار دیگر کابل، خلیل الله فیروزی این ادعا ها را بی بنیاد خوانده است.

این نخستین نشست علنی دادگاۀ رسیده گی به بحران کابل بانک بود .

درگام نخست گفت و گو ها میان شیرخان فرنود و خلیل الله فیروزی به بحث های شخصی و تند کشانیده شد.

پس از خواندن اتهام نامه از سوی دادستان در این نشست، دادن قرضه ها مغایر قانون و به افراد مجهول، انتقال پول به بیرون از کشور و نیز حیف و میل دارایی های عامه وامانت های مردم از انگیزه های اصلی بحرانی شدن کابل بانک برشمرده شد که مسؤولان پیشین کابل بانک و بانک مرکزی و برخی از کارمندان این بانک مقصر اصلی شناخته شدند.

از سوی هم شیرخان فرنود با گفته های دادستان و رییس این دادگاه اعتراض کرد، وی افزود که مهره های اصلی که در بحرانی شدن کابل بانک دست دارند هیچ نامی از آنان برده نشده است، حسین فهیم یکی از سهم داران این بانک در حال حاضر ۱۷۸ میلیون دالر از کابل بانک مقروض است اما هیچ نامی از وی برده نشده است.

آقای شیرخان فرنود گفت:« از نظر من چهار بازیگر در بحرانی ساختن کابل بانک دست دارند، اول حاجی حسین فهیم، دوم خلیل الله فیروزی، سوم سارنوالی و چهارم خود رییس جمهور کرزی من واضع و بدون ترس می گویم اول حاجی حسین فهیم برادر مارشال محمد قسیم فهیم ۱۷۸ میلیون دالر از بانک گرفته است.»

اما خلیل فیروزی رییس هئیت عامل و نیز یکی از سهم داران کابل بانک پیشین، این ادعا را بی بنیاد دانسته است و شیرخان فرنود را به وابستگی به سفارت امریکا متهم می سازد.

هئیت عامل کابل بانک پیشین، خلیل الله فیروزی گفت:« نه محمود کرزی نه حاجی حسین و نه من هیچ کس سر آقای فرنود فشار نیاورده است که سهم بدهد، خودش سهم دار همین جا حاضر است وقتی محمود کرزی را سهم می داد ما طرفدار نبودیم اما تاکید کرد که من سهم میدهیم تا از برادرش استفاده کنیم.»

بنیانگذار این بانک، شیرخان فرنودهمچنان گفته است که از این پول های گمشده کابل بانک به وزیر مالیه نیز داده شده است.

آقای شیرخان فرنود گفت:« از این پول ها دولک دالر به زاخیل وال دادی که حاضر هستم ثابت کنم و هشت لک هم به داوود زی.»

اما خلیل الله فروزی گفت:« زاخیل وال حاضر شود جواب بدهد و فیصله کند وقتی بانک را داد هفتاد میلیون دالر ضرر کرد این ضرررا چگونه پوره می کند.»

این نشست به نتیجه یی نرسید و تصیمیم در بارۀ سرنوشت این بیست و دو تن، به نشست بعدی واگذار شد.

رییس دادگاۀ ویژه رسیده گی به بحران کابل بانک پیشین، شمس الرحمن شمس گفت:« تا که تمامی مسایل روشن نشود ما به چیز مجهول حکم کرده نمی توانیم.»

با این همه خلیل الله فیروزی پذیرفته است که در حال حاضر اماده است که در حدود ۱۵۰ میلیون دالر را بپردازد و گفته است که هرگاه پول بیشتری ثابت شود آن را نیز خواهد پرداخت.

کابل بانک که یکی از بزرگترین بانک های کشور است دو سال پیش این بانک با بحران جدی رو برو شد ومقام های پیشین این بانک پول ها را به بیرون از کشور بردند و قرضه های بی رویه به مردم و دیگر سهم داران این بانک دادند، این بانک ورشکست شد و در حدود نه صد میلیون دالر زیاد کرد.

afg بازدید : 522 چهارشنبه 24 آبان 1391 نظرات (0)

                                     alt

مسؤولان محلی ولایت بلخ روز پنج شنبه گفته اند که قرار است کار ساختن بخش دوم شبکۀ راۀ آهن حیرتان- مزارشریف و شاخه های این راه آهن آغاز شود
afg بازدید : 591 چهارشنبه 24 آبان 1391 نظرات (0)
رییس جمهور کرزی در ادامه دیدارهایش با مقام های هندی، امروز (دوشنبه) چندین پروژه اقتصادی در بخش های مختلف را با هند امضا کرد.
کرزی چهار روز پیش به هند سفر کرده و قرار است با من موهان سینگ نخست وزیر این کشور، دیدار و گفت و گو کند.رییس جمهور کرزی در ادامه دیدارهایش با مقام های هندی، چندین پروژه اقتصادی در بخش های مختلف را با هند امضا کرد.
afg بازدید : 499 چهارشنبه 24 آبان 1391 نظرات (0)
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در یک نشست مطبوعاتی در بمبیی از تاجران این کشور خواست تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند.
آقای کرزی که سه روز قبل (جمعه) به شبه قاره هند سفر کرده است، خطاب به سرمایه داران هندی گفت که افغانستان جای مناسب برای سرمایه گذاری است.آقای کرزی بازار افغانستان را به یک فرش سرخ تشبیح کرد که به گفته او منافع هندی ها در این فرش نهفته است.
afg بازدید : 603 سه شنبه 16 آبان 1391 نظرات (0)
هرات در غرب افغانستان، به دلیل موقعیت تجاری خود ده ها شرکت صنعتی را در خود جای داده که این شرکت ها و کار خانه ها، بخشی از محصولات مورد نیاز مردم افغانستان را تولید می کنند.
فیض احمد فیضی، مدیر عامل فابریکه صنعتی هرات آیسکریم می گوید که شرکت او روزانه در حدود 40 تن انواع مختلف آیسکریم تولید می کند.
آقای فیضی گفت: "در صورتی که دولت از ما حمایت کند، ما می توانیم روزانه در حدود 100 تن تولید داشته باشیم."
در سفری که توسط "یو اس آی دی" به هرات داشتم از فابریکه های صنعتی تولید آیسکریم و لبنیات این شهر دیدن کردم؛ این سفر بسیار کوتاه بود، اما شاهد دستاوردهای بلندی در زمینه تولیدات صنعتی در این شهر بودم.نخستین فابریکه تولید آیسکریم و لبنیات با نام هرات آیسکریم در سال 1382 در شهر هرات تاسیس شد.
afg بازدید : 625 سه شنبه 16 آبان 1391 نظرات (0)

                    ساخت بند سلما که از بزرگترین پروژه های انکشافی و عمرانی در ولایت هرات به شمار می رود در سال  2006 میلادی، به کمک مالی کشور هندوستان تهداب گذاری شده است.    


هندوستان در نظر دارد هزینه ساخت بند سلما در ولایت هرات را تا 50 در صد افزایش دهد.
این مطلب را گوتم موگوپادیا، سفیر هندوستان در افغانستان امروز (یکشنبه) در حضور خبرنگاران ولایتی در هرات مطرح کرده است


afg بازدید : 467 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)
مسئولان اتحادیه صنعت کاران ولایت هرات می گویند که با آغاز به کار شورای عالی اقتصادی، هشتاد درصد مشکلات تاجران و سرمایه داران در کشور رفع خواهد شد.
شورای عالی اقتصادی به ریاست رییس جمهور کرزی در اوایل ماه جاری خورشیدی ایجاد و به تصویب رسیده است.
ایجاد این شورا مورد استقبال شماری از صنعت کاران و سرمایه داران ولایات مختلف کشور قرار گرفته است.حمید الله خادم تاکید کرد که با عملی شدن تعهدات رئیس جمهور، سهولت های فراوانی برای سرمایه داران کشور فراهم خواهد شد. حمید الله خادم تاکید کرد که با عملی شدن تعهدات رئیس جمهور، سهولت های فراوانی برای سرمایه داران کشور فراهم خواهد شد
afg بازدید : 907 شنبه 08 مهر 1391 نظرات (0)

 قرارداد استخراج تيل حوزۀ نفتى درياى آموى در ماه جدى سال گذشته با شرکت ملى نفت چين  (CNPCI) به امضا رسيده است .

 در خبرنامه آمده است که شوراى امنيت ملى به وزارت امورداخله وظیفه سپرد تا به تعداد ٣٠٠ تن از نیروهای امنیتی مجهز با وسایل لازم را بطورعاجل بخاطر تأمین امنیت ساحه پروژه استخراج نفت حوزه نفتی دریای آمو توظیف نماید و بعد از آغاز نیمه سال جاری این تعداد را به ٤٥٠ تن ارتقا دهد.

اين اقدام عاجل شورای امنیت ملی در حالی صورت مى گیرد، که به اساس گزارش های منتشره ، این شورا جنرال عبد الرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی و عضو ارشد جبهه ملی افغانستان  را به خیانت ملی متهم نموده است.

گزارش ها میرساند که جنرال دوستم مانع استخراج نفت در حوزه دریای آمو در شمال کشور شده است.

آژانس خبرى پژواک تلاش نمود تا در مورد با جنرال دوستم و يا منابع وابسته به او گفتگو نمايد، اما تماس با آنها برقرار نشد.

به اساس معلومات وزارت معادن بررسى هاى ابتدايى نشان ميدهد که در حوزۀ يادشده، ٨٧ ميليون بيرل نفت تخمين شده است؛ اما ممکن است اين اندازه چند برابر بيشتر باشد و درآنجا گاز مايع نيز وجود داشته باشد.

  قرار اظهارات منبع، بخش اعظم اين حوزۀ نفتى در ولايت سرپل و يک قسمت آن در ولايت فارياب موقعيت دارد.

در خبرنامه  دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری  آمده است ، شورای امنیت ملی ، وضعیت عمومی امنیتی را نيز مورد بحث و بررسی قرار داد و به وزارت امور داخله و ریاست امنیت ملی وظیفه سپرد تا در هر نقطه کشور در زمینه تامین امنیت پروژه های معادن، اقدام و برخورد قاطع نمایند.

به اساس معلومات منبع، شورای امنیت ملی تصمیم اتخاذ نموده تا معدن لاجورد ولسوالی کران ومنجان ولایت بدخشان که تا کنون توسط افراد غیر مسوول اداره می گردید، طبق طرح وزارت معادن از طریق روش اصولی به سرمایه گذاری داده شود وتلاش گردد تا از آن طریق برای مردم محل زمینه کار فراهم شود.

درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 160
  • آی پی دیروز : 133
  • بازدید امروز : 265
  • باردید دیروز : 640
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,606
  • بازدید ماه : 1,606
  • بازدید سال : 86,505
  • بازدید کلی : 939,791
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم