loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 493 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (0)

مسؤولان اتاق های تجارت و صنایع روز یک شنبه گفته اندکه صادرات افغانستان درسه ماه نُخست امسال، نسبت به سه ماه نُخست پارسال نزدیک به چهل درصد افزایش یافته است. درحالی که واردات درحدود شش درصد کاهش را نشان می دهد.

مسؤولان اتاق های تجارت وصنایع افغانستان افزوده اند که درسه ماه نُخست پارسال ارزش صادرات کشورشصت و چهارمیلیون دالربود که این رقم درسه ماه نُخست امسال به یکصد میلیون دالررسیده است که افزایش چهل درصدی را نشان می دهد.

درسه ماه نُخست امسال صادرات میوه های تازه و خشک، حبوبات، سبزی ها، گیاهان دارویی، قالین، پخته وفراورده های دامی نسبت به سه ماه نخست پارسال افزایش یافته است.

اما مسؤولان اتاق های تجارت وصنایع این ارقام را حقیقی نمیدانند و افزوده اند که اگر ارقام حقیقی گردآوری شوند ارزش صادرات کشور خیلی بیشترازاینهاست.

رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع، محمد قربان حقجو گفته است: « صادرات ما سالانه بیش ازیک میلیارد دالراست چون برخی ازاقلام صادراتی ما است که ثبت نمی شوند و قاچاق می شوند مانند سنگ های معدنی، جنگلات قطع می شوند و به پاکستان قاچاق می شوند اگرارزش واقعی آن هارا محاسبه کنیم صادرات ما سالانه بیش ازیک میلیارد دالراست جدا ازمواد مخدرکه سالانه به ارزش دو میلیارد دالرازتولید مواد مخدرداریم که درمحاسبات تجارتی ما نیست.»

ازسوی هم، رییس ادارۀ انکشاف صادرات افغانستان، نجلا حبیب یار گفته است: « دربخش صادرات پارسال بعد ازچند سال اولین باربود که کاهش داشتیم؛ اما امسال صادرات افزایش یافته، اما بازهم ارقامی که امروزاست، ارقام واقعی نسیت.»

ازسویی هم با آغازصادرات کشور ازراه بندرچابهار ایران، مسؤولان اتاق های تجارت وصنایع گفته اند که این بندرازنگاه فاصله برای صادرکننده گان نزدیک است اما چند مشکل جدی دارد.

محمد قربان حقجو گفته است: « یکی موضوع جدی تعزیرات امریکا است که اجازه نمی دهد کالای که حتی با قراردادهای امریکایی استفاده می شود که ثابت شود ازراه ایران آمده دولت امریکا قبول نمی کند و درقسمت صادرات ما هم شرکت های انتقالات بین المللی که بیمه می کنند اجازه ندارند ازبندرهای ایران محموله ها را بیمه کنند و قیمت ها بلند تمام می شود.»

مسؤولان اتاق های تجارت وصنایع هرچند افزوده اند که صادرات معدنی کاهش یافته است اما به افزایش صادرات درشش ماه آینده خوشبین هستند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 195
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 411
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 1,558
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,877
  • بازدید ماه : 3,877
  • بازدید سال : 88,776
  • بازدید کلی : 942,062
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم