loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 528 دوشنبه 17 مهر 1391 نظرات (0)
در گفتگو با وزیرخارجه اسبق افغانستان صورت گرفت:
تشریح طرح C در افغانستان
آسیای میانه و قفقاز - دکتر نجیب‌الله لفرایی وزیر خارجه پیشین افغانستان در دولت اسلامی برهان الدین ربانی و استاد دانشگاه اتاگو در نیوزلند درباره این طرح با خبرآنلاین گفتگو کرده است.
afg بازدید : 384 جمعه 14 مهر 1391 نظرات (0)
منافع ملی در افغانستان هنوز تعریف نشده است. افغانستان تا هنوز به مفهوم دولت، ملت نرسیده است و هنوز هویت ها هویت های قومی، منطقه ای و... است.
پاکستان حق زندگی به مردم را نمی دهد.
نگرش پاکستان به افغانستان یک نگرش قرن نوزدهمی است که سعی دارد تا همه چیز را کنترول کند و این نگرش بحران زا است. مثلا در مرزهای افغانستان و پاکستان کسانی که زندگی می کنند انسان هستند و زنده هستند و می خواهند زندگی کنند، اما پاکستان این حق را برای آنها نمی شناسد چون نگرش سنتی دارد و در این نگرش مساله کنترل مطرح است.

اکثر کارشناسان هموطن این را می دانند که پاکستان به تنهایی هیچ گام مهمی در رابط با افغانستان نمی تواند بردارد و در پشت تمامی توطئه های پاکستان ، نقش غربی ها و عرب ها پر رنگ تر از همیشه است اما حاضر نیستند بخاطر منافع شخصی شان حرفی از غرب بمیان بیاورند و تاکید بر پاکستان دارند.

امین حبیبی کارشناس امور بین الملل می گوید : در رابطه افغانستان با کشورهای همسایه اش دو نکته مهم است یکی اینکه شناختی از سیستم و نظام آنها داشته باشد و اینکه چه میزان مقبولیت و مشروعیت در نظام آنها است.
روابط استراتژیک ما بر اساس منافع ملی مان با دنیا تعریف می شود. در قرارداد استراتژیک با آمریکا آمده است که آمریکا می خواهد یقین پیدا کند که بعد از امضاء این پیمان، افغانستان از نظر اقتصادی رشد می کند و از نظر خودکفایی به جایی می رسد و... و همچنان در قرارداد با هند هم منافع دو طرف گنجانده شده است اما وقتی به قراردادها با کشورهای نزدیک تر مانند پاکستان، می بینیم باید توجه کنیم که اهدف آنها چی است و چی در افغانستان می خواهند؟
قرارداد بین پاکستان و افغانستان به نظر من چیز مهم و پیچیده ای نیست که مردم بترسند و تنها یک تفاهم نامه است که یک سند است اما ضمانت اجرایی ندارد چون قرارداد بین المللی نیست. مثلا ما قراردادهایی با پاکستان داریم در رابطه با ترانزیت، اما سالها است پاکستان رعایت نمی کند و ما هم کاری نمی توانیم بکنیم. تنها این مهم است که ما چطور می توانیم از عوامل بین المللی استفاده کنیم تا کشوری مثل پاکستان را مجبور کنیم نسبت به افغانستان تغییر سیاست دهد.

از ممالکی که افغانستان با آنها قرارداد دارد مهمترین آنها کیست؟
آقای حبیبی گفت: آمریکا این توان را دارد که به افغانستان تضمین امنیتی دهد و اجازه ندهد تا کشورهای منطقه افغانستان را دوباره میدان جنگ بسازد.

آقای حبیبی در جواب این سوال که چرا آمریکا در برابر حملات پاکستانی ها عکس العمل نشان نمی دهند؟ زیرکانه ابراز می دارد که پاکستان هم برای آمریکا مهم است اما اینجا دیگر از پیمان استراتژیک افغانستان با آمریکا حرفی بمیان نمی آورد که مفاد این پیمان چه زمانی بدرد افغانستان می خورد؟
در روابط استراتژیک با افغانستان، آمریکا نگرانی ها و مشکلات خاص خود را دارد و در صحبت های که می شود ناتو می گوید پاکستان این حملات را تکذیب می کند و وقتی ما مشکلات مرزی با پاکستان داریم دنیا نباید خود را درگیر مشکلات مرزی کند چون هم افغانستان برای دنیا مهم است و هم پاکستان، به دلیل خطراتی که در پاکستان نهفته است.
afg بازدید : 264 شنبه 08 مهر 1391 نظرات (0)

پس از اقدام هماهنگ مسلمانان جهان در تحریم گوگل، این سایت پس از 8 سال که همواره پربازدیدترین سایت جهان نام داشت سقوط کرد و به رتبه دوم تنزل یافت.

پایگاه الکسا که ترتیب پر بازدیدترین سایت‌ها در جهان را نشان می‌دهد، در تازه‌ترین رده‌بندی خود، رتبه گوگل را به دومین سایت تنزل داد. این در حالی است که گوگل طی 8 سال گذشته همواره در صدر جدول پربازدیدترین سایت‌های جهان قرار داشت و بدون رقیب در رتبه نخست سایت الکسا جای داشت.

تنزل رتبه گوگل پس از آن روی داد که این سایت از حذف فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) خودداری کرد و همین موضوع باعث شد تا مسلمانان جهان تصمیم بگیرند که این سایت را تحریم کرده و از آن استفاده نکنند.

زیان‌های گوگل طی روزهای گذشته همچنان ادامه داشته به گونه‌ای که برخی از سایت‌های خبری اعلام کردند که گوگل روزانه 3 میلیون بازدید را از دست می‌دهد.

بر اساس رده‌بندی سایت الکسا، در حال حاضر سایت اجتماعی «فیسبوک» در صدر جدول پربازدیدترین سایت‌های جهان قرار دارد و پس از گوگل که در مکان دوم قرار دارد، سایت یاهو قرار گرفته است.

 

لینک پربازدیدترین سایت‌های جهان

afg بازدید : 281 چهارشنبه 05 مهر 1391 نظرات (0)

alt

وزیران دفاع ملی، امورداخله و رییس عمومی امنیت ملی برای پاسخگویی دربارۀ افزایش نا امنی ها به روزسه شنبه به مجلس سنا فراخوانده شدند.

afg بازدید : 289 سه شنبه 04 مهر 1391 نظرات (0)

کمسیون تفتش مرکزی مجلس نماینده گان روز دوشنبه گفته است که وزارت امور داخله به هشتاد وهشت عضو مجلس نماینده گان نگهبانان ویژه استخدام کرده است.

afg بازدید : 299 سه شنبه 04 مهر 1391 نظرات (0)

alt

دانشجویان دانشگاۀ تعلیم و تربیه در واکنش به تغییر نام این دانشگاه به نام «دانشگاۀ شهید صلح برهان الدین ربانی» برای چند روز متوالی به تظاهرات شان ادامه دادند.

afg بازدید : 333 یکشنبه 02 مهر 1391 نظرات (0)

مونیکا لوینسکی که موجب افشای فساد اخلاقی بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا در زمان ریاست جمهوری‌اش شده بود، قراردادی ۱۲ میلیون دلاری برای نوشتن خاطراتش بسته است.هر چند ممکن است ناشران محدودی بر این باور باشند که هنوز مخاطب کافی برای فروش خاطرات خانم لوینسکی موجود باشد، اما کارآموز سابق کاخ سفید برای افشای جزییات بیشتری از آن رابطه که به آبروریزی کلینتون منجر شد، قراردادی ۱۲ میلیون دلاری امضا کرد.

لوینسکی که اکنون ۳۹ ساله است، قرار است یک کتاب افشاگرانه و از آن نوع کتاب‌هایی بنویسد که برای پول درآوردن منتشر می‌شوند. زیرا این کتاب باید آنقدر جالب توجه باشد که بتواند مخاطبان داستانی را که بیش از یک دهه از آن می‌گذرد، دوباره جلب کند.

کتاب خاطرات رابطه نامشروع این زن با رئیس جمهور + عکس
لوینسکی که یهودی است و آن زمان ۲۱ ساله بود، رابطه‌ای رمانتیک و غیراخلاقی با کلینتون داشت که سرانجام افشا شد و نشان داد پشت درهای بسته کاخ سفید چه اتفاق‌هایی می‌تواند بیفتد. این ماجرا که در زمان خودش به رسوایی بزرگی بدل شد، همه آمریکا را درگیر خود کرد و به مساله‌ای ملی تبدیل شد.

مونیکا لوینسکی تاکنون یک کتاب با عنوان «ماجرای مونیکا» در سال ۱۹۹۹ نوشته که درباره تجربیاتش در کاخ سفید است! اما در کتاب جدید او به مسایلی پرداخته می‌شود که در آن کتاب آن‌ها را بیان نکرده بود و از جمله نامه‌هایش به آقای رئیس جمهور را منتشر می‌کند.او از دهه ۹۰ که کاخ سفید را ترک کرد در تلویزیون به کار پرداخت و هفت سال پیش آمریکا را ترک کرد و در رشته کارشناسی ارشد از مدرسه اقتصاد لندن فارغ التحصیل شد.

گردآوری: تهران۹۸

منبع: خبرگزاری مهر

afg بازدید : 365 جمعه 31 شهریور 1391 نظرات (0)

سوسیالیسم


ایدئولوژی است که فرد گرایی، مالکیت خصوصی، و درآمدهای خصوصی را رد کرده و از نظامی مبتنی بر اشتراکی بودن اقتصاد، مالکیت دولتی، مالکیت اجتماعی، یا مالکیت گروهی بر صنایع و توزیع کالا طرفداری می کند. نظریه های سوسیالیسم از این لحاظ که بعضی از آنها از ارزش های دموکراتیک پشتیبانی می کنند و بعضی دیگر اشکالی از حاکمیت مطلقه و دیکتاتوری را خواستار می شوند، با هم فرق دارند. سوسیالیسم همه نوع طرفدارانی داشته که از جمله عبارت بوده اند از: طرفداران آرمانشهر (یوتوپین ها)، گروه های مذهبی مسیحی، احزاب سیاسی، طرفداران دولت رفاه ملی، رهبران کشورهای در حال توسعه، کمونیست ها، آنارشیست ها، و بعضی از فرقه های بسته یا سری. اختلاف نظرهای عمده گروه های پایبند به سوسیالیسم در این است که وسایل رسیدن به قدرت و استقرار سوسیالیسم باید دولتی، سندیکالیستی (مبتنی بر اتحادیه های صنفی)، یا صرفا تعاونی باشد. سوسیالیست ها، از نظر راهبرد، در یکی از این دو دسته قرار می گیرند
afg بازدید : 374 جمعه 31 شهریور 1391 نظرات (0)

«فدرالیسم» یكی از مفاهیم علوم سیاسی است كه ریشه لاتینی آن
Foeder, Foedus و از لحاظ لغوی به معنای اتحاد، ائتلاف یا قرارداد می‌باشد.

«
فدرالیسم» از لحاظ سازماندهی و ساختار سیاسی چگونه سیستمی است؟

«فدرالیسم» بطور ساده به اصلی از سازماندهی و همبستگی دولتی گفته می‌شود كه بر طبق آن نظام سیاسی از یك واحد سیاسی كل (دولت فدرال مركزی) و واحدهای سیاسی جزء (مثلاً ایالتها) تشكیل می‌گردد. هر چند هر دوی این سطحوح دولتی، یعنی هم سطح فدرال و هم سطح ایالتی، از نهادهای دولتی خود چون حكومت و دستگاه اداری دولتی، پارلمان و قوه قضائیه برخوردارند، اما در عین حال همه آنها با هم یك نظام سیاسی واحد را تشكیل می‌دهند. فدرالیسم را «اصل تنوع در اتحاد» خوانده‌اند و این به معنی است كه در این نظامها به جای اصل «یك ملت ـ یك دولت»، پلورالیسم و تنوع (ملی، قومی، فرهنگی، دینی، ...) است كه مبنا و ملاك حاكمیت سیاسی قرار می‌گیرد.
اگر ایران امروز را در نظر بگیریم و فدرالیسم را به آن بسط دهیم، در آن یك دولت فدرال مركزی خواهیم داشت با كابینه فدرال، پارلمان فدرال، قوه قضائیه فدرال و همچنین مثلاً 6 ایالت با كابینه ایالتی، پارلمان ایالتی، قوه قضائیه ایالتی. در ضمن ایالتها بصورت مشترك یك ارگان خواهند داشت كه بر تنظیم و تصویب و اجرای قوانین در سطح فدرال، كنترل اعمال نموده و در صورت لزوم دولت فدرال را بلوكه می‌كند
afg بازدید : 330 پنجشنبه 30 شهریور 1391 نظرات (1)


قابل توجه بعضیاااا

۱.برای امرار معاش هروئین درست می کنید اما با مشروب الکلی مشکل اخلاقی دارید

۲ .مسلسل ۳۰۰۰ دلاری و راکت انداز ۵۰۰۰ دلاری دارید اما توان خرید یک جفت کفش برای خود ندارید

۳ . بیشتراز دندانهایتان همسراختیار کرده اید

۴.باسن خود را با دست خالی پاک می کنید اما گوشت خوک را کثیف می دانید

۵ .فقط دو نوع کت می شناسید: ضد گلوله و انتحاری

۶.کسی را نمی شناسید که علیه ایشان حکم جهاد نداده باشید

۷.تلویزیون را خطرناک می دانید اما به طور عادی زیر لباسهایتان مواد منفجره حمل می کنید

۸ .وقتی دریافتید که تلفن همراه استفاده های دیگری غیر از منفجر کردن بمبهای کنار جاده دارد دچار شگفتی شدید

۹.مشکلی با زنها ندارید و فکر می کنید هر مرد باید حداقل دو تای از آنها را داشته باشد

۱۰ .همواره به بز همسایه شان نظر داشته اید

  غیر از اینه؟؟

afg بازدید : 214 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)

روایت کنند که چون کار دو وزیر داخلیه و دفاعیه ساخته بشد و فارلمانیان مر آنان را رای نمی‌خواهمت بدادند و فرستادنشان جایی که عرب نیزه انداخته بود.

شور و هلهله در میان خلایق در گرفت که حالا که این دو وزیر رفتند به زیر، چه بهتر که ما خویشتن را کاندیدا کنیم مر این پست‌ها را که بسی پست‌های مهم و استراتژیک باشد در حد تیم ملی. پس هر کس بر حسب توانش خود را لایق و سزاوار این چوکی و مقام دانستی و خویش بر سلطان عرضه کردی که این ما را ده. 

afg بازدید : 285 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)

ما در راه تبدیل شدن از یک جامعه ابتدایی به یک جامعه انسانی تر و متمدن تر از سایر جوامع دنیا فرسنگ ها عقبیم. اما برای برداشتنِ یک گام به جلو هرگز دیر نیست.
ممیزهِ وجهِ برتری تحت تعلقیت های گوناگون (حتی عقیدتی و دینی) از خصایص جوامع ابتدایی و غیر متمدن منجمله افغانستان است.

طایفه زُدایی یکی از نخستین ملزماتِ انسانی تر شدنِ یک جامعه ی ابتدایی مانند افغانستان می باشد که بدون عبور از این مرحله، ورود جامعه به مراحل بعدی دشوار می باشد.

afg بازدید : 266 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)
آمریکایی ها برای تامین منافع خود در افغانستان حضور پیدا کردند، اگر 30 سال دیگر هم درب مکاتب دخترانه بسته می بود آنها به حالشان فرقی نمی کرد و آمریکا امنیت را در افغانستان تنها برای تامین امنیت کشور خود می خواهد
afg بازدید : 318 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)

شبکه طلوع نیوز در خبری فوری اعلام کرد ملا محمد عمر سرکرده طالبان در شهر كویته پاكستان کشته شده‌ است.

این شبكه تلویزیونی گفت كه ملاعمر دو روز پیش در زمان خروجش از شهر كویته به سمت وزیرستان شمالی در حمله هوایی ناتو كشته شد.

شبكه تلویزیونی به نقل از لطف الله مشعل سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان افزود كه ملا عمر در زمان حمله هوایی همراه با ژنرال حامد گل رئیس سابق دستگاه اطلاعات پاكستان بود.

مشعل همچنین تصریح كرد كه شایعه كشته شدن رهبر طالبان در منطقه پیچیده اما هنوز مدركی برای تایید این شایعه ها پیدا نشده است.

این مسوول افغانستانی افزود كه همه تماس های ملا عمر از چندین روز پیش قطع شده است و دولت افغانستان نیز از مكان رهبر طالبان اطلاعات ویژه داشت كه آنها را در اختیار سازمان اطلاعات پاكستان قرار داد.

از سوی دیگر دولت افغانستان از تایید رسمی كشته شدن ملاعمر امتناع كرد و طالبان نیز این شایعه را رد كردند.


afg بازدید : 259 سه شنبه 28 شهریور 1391 نظرات (0)

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که برای یک تور دو هفته ای آسیایی مشغول سفر به چند کشور است ، سخنرانی همسرش بیل کلینتون در کنوانسیون حزب دموکرات را از طریق اینترنت تماشا می کند.

109145 141 ذوق زدگی هیلاری از دیدن همسرش +عکس

درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 30
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 142
  • آی پی دیروز : 133
  • بازدید امروز : 234
  • باردید دیروز : 640
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,575
  • بازدید ماه : 1,575
  • بازدید سال : 86,474
  • بازدید کلی : 939,760
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم