loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 475 جمعه 21 مهر 1391 نظرات (0)
شماری از رهبران جبهه ملی، امروز (پنج شنبه) در کابل گفتند که انحصار و تمرکز قدرت، عامل اصلی بحران های کنونی در کشور به شمار می رود.
آنان می گویند که ساختار سیاسی کنونی و تمرکز قدرت در دست یک تیم، کشور را با بحران کلانی مواجه ساخته و مشکلات سیاسی و اقتصادی را به بار آورده است.

رهبران جبهه ملی می گویند که ساختار سیاسی کنونی و تمرکز قدرت در دست یک تیم، کشور را با بحران کلانی مواجه ساخته و مشکلات سیاسی و اقتصادی را به بار آورده است. رهبران جبهه ملی می گویند که ساختار سیاسی کنونی و تمرکز قدرت در دست یک تیم، کشور را با بحران کلانی مواجه ساخته و مشکلات سیاسی و اقتصادی را به بار آورده است.
سیمینار تخصصی دو روزه با عنوان بررسی ساختار قدرت در نظام غیر متمرکز، از سوی جبهه ملی در کابل برگزار شده است.
در این سیمینار قرار است که شماری از اندیشمندان و اساتید دانشگاه، پیرامون جنبه های مختلف غیر متمرکز سازی قدرت در افغانستان، سخنرانی کنند.
احمد ضیا مسعود، رییس جبهه ملی در آغاز نشست امروز، تاکید کرد که نظام کنونی توانایی حل بحران های پیش آمده را ندارد و مشکل اصلی نیز ساختار سیاسی متمرکز در قدرت است.
به گفته آقای مسعود، جبهه ملی تلاش می کند که برای ایجاد ساختار نظام غیر متمرکز، مبارزه سیاسی خود را تقویت کرده و در این راه جدی تر گام بردارد.
جبهه ملی و ایتلاف ملی از نهادهای منتقد نظام کنونی به شمار می روند که همواره بر ایجاد یک نظام پارلمانی در کشور، تاکید کرده  اند.
این نهادها، سیستم ریاستی کنونی را بحران زا قلمداد کرده، می گویند که نظام پارلمانی، تنها راه برای حل مشکلات کنونی است.
داکتر عبدالله عبدالله رهبر ایتلاف ملی، در انتخابات ریاست جمهوری پیشین با همین شعار (برقراری نظام پارلمانی) توانست در برابر آقای کرزی تا مرحله دوم انتخابات به پیش برود.
در همین حال، محمد محقق از دیگر اعضای رهبری جبهه ملی، در جلسه امروز، گفت که تمرکز قدرت، باعث شده تا تصامیم مهم ملی به یک حلقه خاص محدود شود.
آقای محقق گفت:" تمرکز قدرت و انحصار تصمیم گیری ها، توسط حلقه ای خاص در افغانستان سبب شده تا تصمیم هایی که در ارگ گرفته می شود به نفع همه مردم افغانستان نباشد."
او با انتقاد از متمرکز بودن قدرت در نظام کنونی افغانستان، گفت که نظامی در افغانستان باید به وجود بیاید تا مردم، در آن مشارکت وسیع  داشته و در تصمیم گیری های آن سهیم باشند.
محقق تصریح کرد که غیر متمرکز سازی نظام هم یک مساله سیاسی و هم یک مساله دینی است و متضمن شریک ساختن و توزیع عادلانه قدرت در میان همه مردم است.
به باور این عضو ولسی جرگه، وجود فساد گسترده، پایین بودن سطح مشارکت ملی، عدم اعتماد میان مردم و حکومت و کندی پیشرفت و ترقی، از نواقص نظام متمرکز است که این مشکلات در نظام غیر متمرکز به چشم نمی خورد.

محقق از وجود فساد گسترده در داخل حکومت افغانستان به شدت انتقاد کرده گفت:" در طول یازده سال گذشته، میلیاردها دالر در افغانستان سرازیر شده که به علت متمرکز بودن نظام، این امکانات در دست عده ای محدود قرار گرفته و حیف و میل شده است."

صلح با دشمن، دشمنی با دوست
محقق از سیاست حکومت افغانستان در قبال مخالفین مسلح دولت انتقاد کرده گفت که دولت در سال های گذشته با دشمنانش مدارا و با دوستانش جفا کرده است.
به گفته این عضو جبهه ملی، کسی مخالف روند صلح در کشور نیست اما راهی را که حکومت می روند کاملا اشتباه است.
پیشتر نیز شماری از منتقدان از حکومتی شدن پروسه صلح به شدت انتقاد کرده گفته بودند که حکومت دیدگاه های دیگر جریان های سیاسی را نادیده می گیرد.
محمد محقق نیز تاکید کرد که محود بودن پروسه صلح به یک حلقه خاص و عدم مشارکت سایر گروه ها در این پروسه، عاملی است که این پروسه نتوانسته نتیجه ای قابل قبول داشته باشد.
گفته های سران جبهه ملی در حالی مطرح می شوند که بسیاری از کارشناسان امور، ساختار نظام سیاسی کنونی افغانستان را نا مناسب خوانده و بر ساختار غیر متمرکز تاکید کرده اند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 58
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 77
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,396
  • بازدید ماه : 2,396
  • بازدید سال : 87,295
  • بازدید کلی : 940,581
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم