loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 487 شنبه 22 مهر 1391 نظرات (0)
alt

گروه جهانی بحران، این بار از چالش ها بر بخش های مرزی افغانستان با پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

تحلیلگر ارشد این گروه گفته است که اگر اختلاف های مرزی میان افغانستان و پاکستان حل شوند، مشکل شورشیان نیز حل خواهد شد.

کاندیس راندو، تحلیلگر ارشد این گروه جهانی در افغانستان به حمله های توپ خانه هایی پاکستان بر بخش های شرقی کشور اشاره کرده است و ادامۀ این حملات را برای حکومت افغانستان شرم آور دانسته است.

در مصاحبه ای با طلوع نیوز، خانم راندو گفته است که: « من فکر میکنم که مردم کنر و نورستان از این مسأله بسیار آگاه استند. آنان در خفا رنج می برده اند تا این که اخیرأ شمار زیادی در این مناطق، به خصوص در این دو ولایت، جان های شان را از دست دادند.»

وی افزوده است که: « واقعیت این است که عملیات در مرز میان دو کشور چندین سال جاری بوده است ... و تنها حال که پاکستان بسیار خشونت بار برخورد می کند، دولت افغانستان جواب واکنش نشان می دهد.»

وی اضافه کرده است: « من فکر می کنم که این شرم آور است، این برای حکومت کرزی شرم بسیار بزرگی است که چنین مدت زمان طولانی برای آنان لازم است تا تهدیدات در این مناطق را شناسایی کنند.»

این تحلیلگر ارشد گروه جهانی بحران در افغانستان هشدار داده است که، تا هنگامی که مسألۀ خط دیورند و مسألۀ تجارت بین مرزی میان کابل و اسلام آباد حل نشود چالش ها میان دوکشور حل نخواهند شد.

کاندیس راندو گفته است که: « روشن است که مشکل با حکومت و ارتش پاکستان است و این مشکل نیاز به حل شدن دارد.»

وی اضافه کرده است که: « یکی از چیزهایی که مردم در مورد درگیری های این منطقه باید متوجه باشند، این است که، همان قدر که این جنگ یک جنک داخلی در خاک افغانستان است به همان اندازه جنگی میان کشورهاست، به خصوص میان پاکستان و افغانستان، جنگی که برای مدتی طولانی جاری بوده است.»

وی افزوده است که: « نخستین اجندا برای هرگونه روند مذاکرات، طالبان نیستند، بلکه روابط پاکستان و افغانستان بوده که مهمترین مورد می باشد. اگر شما نتوانید مشکل خط دیورند و تجارت مرزی را حل کنید، پایانی بر این جنگ نخواهد بود. شورش از بین خواهد رفت تنها اگر شما مشکلاتی را که هم اکنون میان مرز پاکستان و افغانستان دارید را نمی داشتید.»

این در حالی ست که رییس جمهور کرزی در تازه ترین سخنانش گفته است که حکومت افغانستان هیچ گاهی به آنسوی خط دیورند حملۀ نظامی نخواهد کرد.

آقای کرزی گفته است که: « ما هیچ وقت این کار را نخواهیم کرد که از این سوی خط دیورند به آن سوی خط دیورند دهات و خانه های مردم را بزنیم، آن خانه ها و دهات را ما قوم خود می دانیم، و مردم خود می دانیم.»

گذشته از این پاکستان به تجهیز و تمویل هراس افگنانی که حمله های هراس افگنی را در خاک افغانستان انجام می دهند متهم است، بیشتر از یک سال می شود که حمله های توپ خانه ای و موشکی نظامیان پاکستان بر بخش های شرقی کشور نیز ادامه دارند و نزدیک به پنج هزار گلوله توپ در خاک افغانستان فرود آمده اند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 167
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 287
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 509
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,828
  • بازدید ماه : 2,828
  • بازدید سال : 87,727
  • بازدید کلی : 941,013
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم