loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 487 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)
س از نشر گزارش هایی مبنی بر بی کیفیت بودن مواد سوختی هواپیماها در کشور و قراردادهای غیر شفاف شرکت داوی، کمیسیون امور مالی و بودجه ولسی جرگه با حضور وزیر ترانسپورت و هوانوردی، عبدالغفار داوی، رییس شرکت داوی و نمایندگان شرکت هواپیمایی آریانا تشکیل جلسه داد.
داوود علی نجفی، وزیر ترانسپورت و هوانوردی در این جلسه گفت: "امکان ندارد که در سوخت هواپیماها هیچ گونه آبی وجود داشته باشد؛ زیرا انجن هواپیماها این موضوع را نشان می دهد."
آقای نجفی می گوید که سوخت هواپیماها در سه مرحله کنترل می شود و مورد آزمایش قرار می گیرد.

نمایندگان شرکت هواپیمایی آریانا، اظهارات داوی را قناعت بخش ندانسته و خواستار ارجاع دوسیه به محکمه عالی کشور شدند. نمایندگان شرکت هواپیمایی آریانا، اظهارات داوی را قناعت بخش ندانسته و خواستار ارجاع دوسیه به محکمه عالی کشور شدند.
به گفته او، در ابتدا زمانی که سوخت از شرکت فروشنده تحویل گرفته می شود، مرحله دوم زمانی که سوخت ها وارد ذخایر می شود و در مرحله سوم هنگام تحویل دهی به هواپیماها، مواد سوختی از سوی مهندسان پرواز و خود خلبان کنترول و ارزیابی می شود.
نجفی مدعی است که ذخایر سوخت شرکت داوی کاملا استندرد بوده و سوختی را نیز که این شرکت به هواپیماها تحویل می دهد معیاری است.
این دفاع "صریح" وزیر ترانسپورت و هوانوردی از شرکت وارد کننده تیل داوی، شک و گمانه زنی های اعضای کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه را مبنی بر تبانی و فساد اداری بین وزارت ترانسپورت و شرکت داوی افزایش داده است.
با این حال، عبدالغفار داوی، رییس شرکت سوختی داوی در این جلسه تمامی اتهامات وارده به خود را رد کرده و گفت: "این موضوع واقعیت ندارد؛ زیرا ما این سوخت ها را در لابراتوار پیشرفته خود آزمایش می کنیم و سپس به هواپیماها تحویل می دهیم."
آقای داوی می گوید، زمانی که او طبق یک قرارداد، ذخایر سوخت را از دولت تحویل گرفت، ظرفیت این ذخایر در حدود 200 تن بود، اما به گفته او امروز این رقم تا مرز دوازده هزار تن افزایش یافته است.
عبدالغفار داوی می گوید که عمر ذخایر سوختی تحویل گرفته شده بیش از هفتاد سال بوده و شرکت داوی پس از تحویل گیری ذخایر، این ذخایر را مطابق با استندردهای روز جهان بازسازی کرده است.
داوی مدعی است که سی میلیون دالر برای ایجاد ذخایر سوخت هواپیما ها در ولایت های مختلف کشور سرمایه گذاری کرده، ذخایری که به گفته او معیاری و استندرد است.
نمایندگان شرکت هواپیمایی آریانا که در این جلسه حضور داشتند، اظهارات داوی را قناعت بخش ندانسته و خواستار ارجاع دوسیه به محکمه عالی کشور شدند.
طبق درخواست طرفین دعوا، (شرکت هواپیمایی آریانا و شرکت سوختی داوی) قرار شد محکمه عالی کشور به این دوسیه رسیدگی کند.
پیشتر، محمد عظیم محسنی، معاون کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه به خبرگزاری بخدی گفت که مواد سوختی هوایپما ها را که شرکت داوی وارد افغانستان می کند، مقدار زیاد آب است.
آقای محسنی می گوید، تیلی را که شرکت موسوم به "داوی" وارد افغانستان می کند، بیش از سی درصد آن آب است و این مواد سوختی بدون بررسی مورد استفاده هواپیماها قرار می گیرد.
او تایید کرد که ادامه این وضع، مصونیت جان مسافران را با خطر جدی مواجه کرده است.

داوی آیل از بزرگترین شرکت های وارد کننده مواد سوختی هواپیما ها در کشور است؛ این شرکت برای نخستین بار قرارداد واردات تیل از شرکت روس نفت روسیه به افغانستان را امضا کرده است.

ظرفیت این قرار داد بیش از یک میلیون تن اعلام شد، قرار دادی که در سال های اخیر در کشور بی سابقه خوانده شده است.
شرکت داوی بیشتر مواد سوختی هواپیماهای افغانستان را تامین می کند.
با این حال، محمد عظیم محسنی گفته بود که مسوولان شرکت هوایی آریانا تایید کرده اند که تیل دریافتی از شرکت داوی را بررسی کرده و نتیجه نشان داده که مواد سوختی این شرکت حاوی مقداری زیاد آب است.
محسنی از قول مسوولان شرکت هوایی آریانا به خبرگزار بخدی گفت که در یکی از پروازهای شرکت هوایی آریانا از هرات به مقصد کابل، در یک مخزن تیل هواپیمای این شرکت، سه تن آب موجود بوده است.
معاون کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه می گوید که ریاست استندرد ملی در بخش بررسی مواد سوختی هواپیما نیز بی توجهی کرده است..
او تاکید کرد در صورتی که جلو واردات تیل بی کیفیت گرفته نشود، منجر به حوادث دلخراش هوایی خواهد شد.
اظهارات ضد و نقیض عبدالغفار داوی
عبدالغفار داوی در جلسه روز گذشته کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه گفت در صورتی که کیفیت سوخت تحویلی این شرکت پایین باشد، شرکت فروشنده، کیفیت سوخت را پایین آورده است.
این در حالی است که داود علی نجفی، وزیر ترانسپورت و هوانوردی و عبدالغفار داوی در گفته های قبلی شان، پایین بودن کیفیت سوخت تحویلی این شرکت به شرکت های هواپیمایی را رد کرده بودند.
داود نجفی از جانب شرکت داوی به کمیسیون مالی و بودجه گفت که مواد سوختی داوی معیاری و استندر است.
در همین حال، انجنیر سید اکرام، عضو کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه ضمن متهم کردن آقای عبدالغفار داوی به اختلاس گفت: "شما با انحصار کردن واردات مواد سوختی هواپیماها و تحویل دهی سوخت بی کیفیت با جان مردم افغانستان بازی می کنید و باید جوابگو باشید."
وزیر ترانسپورت و هوانوردی کشور ضمن رد انحصار شدن واردات مواد سوختی هواپیماها گفت: "بعد از فرمان رییس جمهور مبنی بر رفع انحصار قرارداد تامین سوخت شرکت های هواپیمایی کشور، ما این قرارداد را به رقابت آزاد گذاشتیم و چند شرکت دیگر نیز در این قرارداد فعالیت دارند و در حال ایجاد ذخایر سوخت هواپیما در کشور هستند."
گفته می شود یکی از دلایل سقوط هواپیمای کام ایر در 35 کیلومتری شرق کابل در سال 2005 پایین بودن کیفیت مواد سوختی این هواپیما بوده است.
در این حادثه که مرگبارترین حادثه هوایی در افغانستان خوانده شده، تمامی یک صد و چهار سرنشین آن کشته شدند.

شماری از اعضای ولسی جرگه می گویند در صورتی که کیفیت پایین مواد سوختی که شرکت داوی وارد افغانستان می کند ثابت شود، در مورد فعالیت این شرکت باید تجدید نظر شود.

پیشتر، معاون کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه به خبرگزاری بخدی گفته بود که یک قرار داد عقد شده با شرکت داوی نشان می دهد که این  شرکت 29 میلیون دالر اختلاس کرده است.
در این قرار داد شرکت داوی تعهد کرده بود که برای یک سال هر تن تیل را به ارزش 100 دالر انتقال می دهد، اما این رقم پس از گذشت یک ماه به 920 دالر افزایش یافته است.
به نظر می رسد که شرکت داوی در داوطلبی پایین ترین رقم را ارائه کرده اما پس از دریافت قرار داد و پس از گذشت یک ماه، مبلغ تعهد شده را تا 800 دالر بالا برده است.
با این حال، کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی فعالیت شرکت داوی را به محکمه عالی ارجاع کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 163
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 268
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 442
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,761
  • بازدید ماه : 2,761
  • بازدید سال : 87,660
  • بازدید کلی : 940,946
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم