loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 544 چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

alt

اتاق تجارت وصنایع کشور روز دوشنبه گفته است که افزایش تعرفه های گمرکی واخاذی ها درمسیر راه ها سبب شده اند که بهای مواد اولیه تا ۲۵ درصد افزایش یابد.

مسؤولان اتاق تجارت وصنایع گفته اند که وزارت مالیه درتلاش افزایش درآمدهای دولت تعرفه های گمرکی بر مواد اولیه راافزایش میدهد که اینکار نه تنها درآمدهای حکومت را افزایش نمیدهد بل سبب افزایش قاچاق این کالاها نیز می شود.

هرچند در دیگر کشورها حکومت ها تلاش می کنند که کمترین تعرفه های گمرکی را برمواد اولیه وضع کنند، اما به گفته مسؤولان اتاق تجارت وصنایع حکومت افغانستان با افزایش تعرفه ها بر مواد اولیه ومواد ساختمانی سبب بلند رفتن بهای مواد اولیه وساختمانی شده است.

معاون اتاق تجارت وصنایع، خانجان الکوزی گفته است:« آنها بیشتر بالای مواد غذایی قیمت های تعرفه را بلند بردند مثل برنج، بوره، در حال حاضر چهار فیصد یکی و پنج فیصد دیگر از بوره محصول می گیرند یعنی که بدون تکس های دیگر بالای یک بوجی بوره تقریبآ ۳۰۰ افغانی محصول و مالیه می آید.»

اما وزارت مالیه گفته است که تعرفه های گمرکی بر شماری از کالاهای وارداتی به ویژه مواد خوراکی با هدف حمایت از تولیدات داخلی افزایش یافته است واینکار بر افزایش بهای این مواد در بازارها اثری ندارد.

مشاور وزارت مالیه، نجیب الله منلی:« بخاطر که بازار تولیدات خود را بهتر ساخته باشیم ما تعرفه را بالای مواد خوراکی که از خارج وارد می شود بالا می بریم و وقتی تولیدات داخلی ما تقریبآ به فروش رسید دوباره تعرفه را پایین میاوریم و این کار یکی از وصول اقتصاد است که ما از کشاورزهای خود باید حمایت کنیم.»

اما مسؤولان اتاق تجارت وصنایع افزوده اند که افزایش تعرفه های گمرکی زمینه را برای قاچاق کالاها به کشور وکاهش درآمد های حکومت فراهم ساخته است.

خانجان الکوزی گفته است :« در خود پشاور در بنو در میرانشاه و در باجور مردم نشسته اند و به شما می گویند که نامت را بگو و به قیمت ۳۰۰ کلدار پاکستانی که ۱۵۰ افغانی می شود همین بوره را بطور قاچاق به دوکان تان می رساند.»

گفته میشود افزایش تعرفه گمرکی بر مواد ساختمانی بهای مواد ساختمانی را نیز بلند برده است و هم اکنون بهای یک خریطه سمنت تا سه صدوهفتاد افغانی رسیده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 182
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 322
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 634
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,953
  • بازدید ماه : 2,953
  • بازدید سال : 87,852
  • بازدید کلی : 941,138
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم