loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 437 پنجشنبه 13 مهر 1391 نظرات (0)

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان ، یک پژوهش تازه زمین شناسی نشان می دهد که افغانستان در 89 منطقه از نظر داشتن مواد معدنی بسیار غنی است و امکانات استفاده از آن ها نیز وجود دارد.
بر بنیاد این پژوهش، تاکنون بیشتر این معادن استخراج نشده اند.
بر بنیاد تازه ترین پژوهش زمین شناسی که در دانشنامه اقتصاد منتشر شده است، افغانستان با داشتن معادن لاجورد، طلا، زغال سنگ، آهن، مس، بیرایت و نیز ذخایر نفت و گاز طبیعی و دیگر مواد معدنی از غنی ترین کشورها در داشتن منابع طبیعی به شمار می رود.
بر بنیاد این پژوهش، افغانستان 6 معدن لاجورد دارد که مهمترین آن معدن لاجورد سرسنگ بدخشان است. از میان 6 معدن طلا نیز مهمترین معدن طلای افغانستان دریفتل بدخشان موقعیت دارد و دامنه آن تا ولایت قندهار گسترش یافته است.
معادن آهن نیز از بزرگترین ظرفیت های معدنی کشور به شمار می روند، چنان که در کنار معدن آهن حاجیگک که ذخیره آن بیش از 108 میلیارد تن تخمین شده است، 7 معدن دیگر در سلسله کوههای بابا تثبیت شده اند.
بر اساس اطلاعات طلوع نیوز، این پژوهش نشان می دهد که افغانستان در حدود 12 معدن بزرگ مس دارد که مهمترین آن ها معدن مس عینک است.
از سویی هم، افغانستان در حدود 2 میلیون تن بیرایت که در پالایش نفت و گاز استفاده می شود، در جنگل های هرات دارد.
در همین حال، معادن بزرگ زغال سنگ و تثبیت ذخیره های بزرگ نفت و گاز از ظرفیت های بزرگ مواد سوخت درکشور را تشکیل می دهند که موجودیت آن ها برای خود کفایی کشور مهم گفته شده است.
برچسب ها معدنی , ارزش ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 44
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 98
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 126
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,445
  • بازدید ماه : 2,445
  • بازدید سال : 87,344
  • بازدید کلی : 940,630
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم