loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 319 چهارشنبه 29 شهریور 1391 نظرات (0)


زندگی بر اساس قرآن 
در افغانستان( نویسنده :  لورل كورنا )

ترجمه : فاطمه شاداب

زندگی در افغانستان امروز

پاسخ به این سئوال که (( افغان ها چگونه زندگی می کنند؟ )) بسیار بسیار دشوار و پیچیده است. با توجه به تنوع قومی و نژادی موجود در افغانستان،نمی توان تنها یک پاسخ به این سئوال داد. به علاوه،زندگی در مناطق روستایی افغانستان با زندگی در کابل و سایر شهرهای بزرگ بسیار متفاوت است. اما در واقع،مشکل ترین واقعیت این است که جنگ در چند دهه اخیر چنان روند زندگی را در افغانستان مختل کرده است که هر گونه توصیفی در باره چگونگی زندگی افغان ها باید شامل دو بخش شود؛ یکی نحوه زندگی سنتی افغان ها و دیگری روالی که در وضعیت اخیر مجبور به انطباق خود با آن شده اند. مثلا ممکن است غذاهایی که به عنوان کمک از کشورهای خارجی برای افغانستان ارسال شده است،جایگزین غذاهای سنتی شده باشد.درنتیجه،غذایی که افغان ها می خورند ممکن است با آنچه در صورت داشتن حق انتخاب مصرف می کردند متفاوت باشد،ولی هر دو بخشی از زندگی و هویت آن ها را تشکیل می دهند.

با وجود این، صرف نظر از شرایط کنونی،واقعیت های مهم چندی یکسان مانده اند. اولین چیزی که ثابت مانده این است که این کشور حتی در بهترین دورانش نیز کشوری فقیری بوده و طی سال های اخیر این وضعیت تشدید شده است،اما ملت افغان به خوبی با سختی و مرارت خو گرفته اند. آن ها همچنین به خشونت،که دومین عامل ثابت در این فرهنگ است، عادت کرده اند. عامل ثابت دیگر،که هر نوع بررسی در مورد فرهنگ و زندگی افغان ها باید با توصیف آن شروع شود،دین اسلام است که کشور تحت لوای آن متحد  می شود. با آن که هرگونه بررسی در باب زندگی در افغانستان تمام جزئیات مهم طرز زندگی افغان ها را ،چنان ه باید و شاید،بازنمی نماید،سه عامل یاد شده در زندگی همه آن ها مشترک است.

زندگی بر اساس قرآن

نحوه عمل به شعایر اسلام در افغانستان بسیار متنوع و متفاوت است، که همین می تواند سبب بروز اختلاف گردد؛اما جایگاه مرکزی اسلام در زندگی افغان ها جای چون و چرا ندارد. اسلام در اصل دینی است که عمل به شرایع آن مشکل و پیچیده نیست. هرکس که کتاب مقدس مسلمانان،قرآن مجید ، را به عنوان کلام خدا بپذیرد،سه اصل اعتقادی[توحید،نبوت و معاد] را باور داشته باشد و در زندگی خود را در برابر الله تسلیم بداند، مسلمان است.

اصول دین روشن و درک آن ها آسان است. اما به کار بستن دستورات قرآنی پیچیده تر است، زیرا در تفسیر و تأویل این دستورات اختلاف نظرهایی وجود دارد. قرآن به زبان عری قرائت می شود، اما اغلب افغان ها بی سوادند و حتی نمی توانند به زبان دری و پشتو بنویسند و بخوانند. در نتیجه،باید به آنچه ملاها از قرآن تعبیر و بیان می کنند اعتماد ورزند. از آن جا که مسلمانان معتقدند پیروی از قرآن سبب رضای خداوند می شود و پاداش بهشت را به دنبال دارد،رهبران دینی در زندگی مسلمانان جایگاه مهمی دارند. در طول زمان این اعتماد و اطمینان به رهبران دینی،که ممکن است خود سواد نا چیزی داشته باشند و تنها آنچه را از پیشینیان آموخته اند به مردم انتقال دهند،سبب شده است که روش های اجرای دین مختلف و حتی گاه مغایرهم باشد . اما هر گروهی معتقد است روشی که خود به کار می گیرد به آنچه قرآن فرموده نزدیک تر است . گاهی اوقات گروه های مختلف مسلمانان یکدیگر را به نامسلمان بودن متهم می کنند و باهم چون دشمنان یا، دست کم،زیر دستان رفتار می کنند.

اختلاف های نژادی و منطقه ای در تفسیر قرآن مجید یکی از مهم ترین عوامل در فرهنگ افغانستان است. اما در سال های اخیر جنبشی پیدا شده است که عموما از آن به عنوان (( اسلام گرایی )) یاد می کنند. اسلام گراها کسانی هستند که اسلام را سیاسی می کنند، به این معنی که از آن به عنوان اساس نظام حقوقی و حکومتی استفاده می کنند. معمولا اسلام گراها از شریعت پیروی می کنند و معتقدند که روحانیان می توانند در قرآن پاسخ پرسش های حقوقی،اجتماعی و سیاسی را بیابند. رهبری طالبان شورایی از ملاهای اسلام گرا بود که برای مردم افغانستان محدودیت های متعدد و جدیدی و ضع کردند_ محدودیت هایی که ادعا می کردند طبق قرآن رعایت آن ها الزامی است.

مجازات آنچه تخطی از شریعت به حساب می آمد شدید و فوری بود. موسیقی،بجز سرودهای مذهبی،در محل های عمومی وحتی در جشن های خانوادگی ممنوع بود. حتی سرگرمی هایی از قبیل بادبادک هوا کردن،که بی فایده به نظر می رسیدند،ممنوع بود. دستور داده شده بود عکس ها و تصویر هایی که انسان را نشان می دادند،به عنوان جلوه ای از بت پرستی منهدم شوند.

محدودیت های که برای زنان اعمال می شد سبب گردید که آن ها عملا خانه نشین شوند و مورد خشونت و آزار مردان قرار بگیرند. افسران پلیس طالبان مجاز بودند هر کس را که حتی کوچک ترین بی نظمی ایجاد می کرد بزنند،و کسانی که به زندان می افتادند از هیچ گونه محافظت یا حقی برخوردار نبودند.

مطالب فوق نظریات نویسنده می باشد

منبع : کتاب : افغانستان / نوشته لورل کورنا ترجمه  فاطمه شاداب

 
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 177
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 387
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 1,117
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,436
  • بازدید ماه : 3,436
  • بازدید سال : 88,335
  • بازدید کلی : 941,621
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم