loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 311 شنبه 08 مهر 1391 نظرات (0)
 
مقامات محلی در شمال افغانستان با توزیع پیاز زعفران در بین زنان، امیدوارند تا این محصول با ارزش منبع درآمدی برای آنان شود.

با توزیع 2 تن پیاز زعفران در بین زنان ولایت "جوزجان" افغانستان، قرار است کشت این گیاه با ارزش، منبع درآمدی برای زنان این ولایت شود.

به گفته "حلیمه"، مدیر اقتصاد خانواده در اداره زراعت و دامداری جوزجان، 2 تن پیاز زعفران بین ١٢۵ زن توزیع شده است.

وی اظهار داشت: شش ماه قبل یک دوره آموزشی چهار روزه‌ برای این زنان دایر شده بود و اکنون ابزار کشت نیز برای آنان تهیه شده است.

بین هر زن ١۵کیلوگرم پیاز زعفران توزیع شده است.

این برنامه برای خانواده‌های بی‌بضاعت 15 روستای شهر "شبرغان" توسط وزارت زراعت افغانستان در نظر گرفته شده است.

در ولایت جوزجان، این گیاه در شهریورماه کشت می‌شود و 3 ماه بعد محصول آن قابل برداشت است.

به گفته "عبدالرشید" رئیس اداره زراعت ولایت جوزجان و به نقل از خبرگزاری "پژواک"،  سال گذشته دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد "UNHCR" پیاز زعفران را بین ۵٠ خانواده از مهاجرین بازگشته از پاکستان و ایران در این ولایت توزیع کرده بودند.

به دلیل آب و هوای مناسب جوزجان برای کشت این محصول و رضایتی که از کشت آن به وجود آمد، برنامه کشت زعفران را از طریق زنان این ولایت توسعه می‌دهند.

بر اساس اطلاعات وزارت زراعت افغانستان، "هرات" به عنوان قطب تولید زعفران در افغانستان مطرح است. سال گذشته ٧۵ تن پیاز زعفران توسط وزارت زراعت از این ولایت خریداری شد که به منظور ترویج کشت این محصول، آنرا در ١۵ ولایت افغانستان از جمله جوزجان توزیع کرده‌اند.

در سال 1390 میزان برداشت زعفران در هرات بیش از یک و نیم تن و به ارزش 125 میلیون افغانی، معادل 2.5 میلیون دلار بود.

زعفران گیاهی نیمه گرمسیری و پردرآمد است که در مناطقی که دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و خشک باشد، به خوبی رشد می‌کند.

این گیاه گران‌بها دارای خواص درمانی زیادی است و از آن برای ساخت انواع دارو، طعم‌دهنده و چاشنی غذا و نوشیدنی استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 183
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 402
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 1,390
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,709
  • بازدید ماه : 3,709
  • بازدید سال : 88,608
  • بازدید کلی : 941,894
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم