loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 484 شنبه 29 مهر 1391 نظرات (0)

alt

دادستان کل کشور خشونت ها را در برابر زنان گسترده تر از گزارش هایی می داند که به رسانه ها راه می یابند.

دادستان کل، محمداسحاق الکو به طلوع نیوز گفته است که در بیشتر بخش های دوردست کشور زنان به نهاد های عدلی و قضایی دسترسی ندارند و ازهمین رو بیشتر این رویدادها در رسانه ها بازتاب نمی یابند.

وی گفته است که: « شما می بینید که در ولایت های بادغیس و دایکندی زنان اصلأ نمی دانند که نهاد های عدلی و قضایی در کجا هستند و چه کار می کنند.»

این در حالی ست که در تازه ترین رویدادها چهارروز پیش در ولایت هرات گلوی بانویی به نام ماه گل به دستورخشویش بریده شد و نیز زن جوان دیگری در ولایت بدخشان که از سوی خانوادۀ همسرش در خانه زندانی شده بود، از این زندان خانه گی بیرون کشیده شد.

بانو ماه گل از سوی یک مرد بنام نجیب الله که پسرکاکای خشویش است سربریده شده است. گفته می شود که این کار به دستورخشوی ماه گل انجام شده است.

درهمین حال نجیب الله دربرابر رسانه ها به جرم خویش اعتراف کرده است.

نجیب الله، متهم به قتل گفته است که: « پری گل که دخترکاکایم است به من گفت که باید ماه گل را بکشیم و تو مرا را در این کار همکاری کن. یک شب دو بجه بود که من خانۀ دختر کاکایم رفتم. پس از آن دختر کاکایم درخواب پاهای ماه گل را محکم گرفت و من گردنش را بریدم.»

وزارت امور داخله از بازداشت خسر، خشو، شوهر و نجیب الله که یکی از نزدیکان خشوی ماه گل است خبر می دهد.

گفته می شود این بانو هنگامی کشته شده است که با خواست خانوادۀ شوهرش که وی را به تن فروشی مجبور می ساختند، مخالفت کرده بود.

سخنگوی وزارت امورداخله، صدیق صدیقی گفته است که: « ما چهار تن را به اتهام این رویداد بازداشت نموده ایم. امید است که عاملان این رویداد به کیفر برسند.»

به باور شماری ازفعالان حقوق زن، انگیزۀ اصلی خشونت های خانواده گی در برابر زنان، فرهنگ معافیت از مجازات و بی پروایی حکومت در به دادگاه کشانیدن عاملان این رویداد ها هستند.

عفیفه عظیم، یکی از بنیان گذاران شبکۀ زنان افغان گفته است که: « اگر این رویدادها پی گیری نشوند و حکومت به این گونه قضایا توجۀ جدی نکند، افشا نمودن آنها در رسانه ها برای جلو گیری بسیار سودمند نیست. باید قانون عملی شود و مجرمان به کیفر برسند.»

برخی از فعالان جامعه مدنی به ملایی اشاره میکنند که حکم تیرباران یک زن را در ولسوالی قادس ولایت بادغیس دو سال پیش صادر کرد. گفته می شود که این ملا که اسفندیار نام دارد به روند صلح پیوسته و ازمجازات هم معاف گردیده است.

از سوی دیگر گزارش های تأیید ناشده می رسانند که ملا اسفندیار امسال از سوی حکومت به زیارت حج رفته است، اما ریاست ارشاد حج و اوقاف بادغیس می گوید که او به پول خودش رفته است.

سرپرست ریاست ارشاد حج و اوقاف بادغیس، مولوی گل محمد گفته است که: « آقای اسفندیار را حکومت به حج روان نکرده است. تا جایی که ما معلومات داریم او به پول خود رفته است.»

در همین حال والی بادغیس که به تازه گی به این مقام گماشته شده است از تلاش ها برای بازداشت این ملا سخن گفته است.

والی بادغیس، محمد طاهر صبری گفته است که: « باید مجرمان به کیفر برسند و من این رویداد را در باغیس به گونۀ جدی پی گیری میکنم.»

از سوی دیگر، مقام های بلند پایۀ دولت نیز تأیید می کنند که خشونت ها در برابر زنان در کشور بسیار گسترده هستند، اما گفته می شود که گام های جدی برای به دادگاه کشانیدن مجرمان بسیار آهسته و کم رنگ بوده اند. دو هفته پیش یک مرد به اتهام قتل یک دختر در ولایت کنر به مرگ محکوم شد، ولایتی که مشکلات امنیتی بسیاری دارد. این جا پرسش به میان می آید که، چرا در بخش های امن کشور اقدام به بازداشت و محاکمه مجرمان نمی شود؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 176
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 403
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 1,422
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,741
  • بازدید ماه : 3,741
  • بازدید سال : 88,640
  • بازدید کلی : 941,926
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم