loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 408 سه شنبه 28 شهریور 1391 نظرات (0)

غ بابر

فیس دخولی: ۱۰۰افغانی

ساعات: از ۷صبح تا ۶عصر

باغ بابر اصلاً توسط رهبر مغل, بابر طرح ریزی گردیده بود و فعلاً به آرامگاه  وی تخصیص داده شده است.درین اواخر موسسسه فرهنگی آغا خان آنرا دوباره آباد نمودهاست. باغ بابر مشهورترین و بزرگترین پارک در شهر کابل میباشد. باغ بابر با فراگفتن ۴نمونه باغ های معمول یکی از سلسله چمن های چهار تخته یی بوده که دارای منبع آب بوده و چهار اطراف آنرا ساختمان های صناع دستی احاطه نموده است که در هنگام نمایشات به فروش نیز میرسد و یک جای باستانی میباشد.

 

باغ وحش کابل

فیس دخولی:۱۰۰افغانی

ساعات:از ۷صبح تا ۶عصر

در مراحل اولی آن در سال ۱۹۶۷آباد شده است و برای شهروندان کابل یک جای بسیار مشهور میباشد که دریک هفته تقریبا به تعداد ۲۵۰۰۰شهروندان از آن دیدن میکنند. تقریبا دارای ۲۸۰قفس خانه میباشد. باید گفت که موجودیت یک جوره شیر(مونث و مذکر) در باغ  برای باغ وحش کابل بسیار جالب و دیدنی میباشد که از طرف حکومت چین به افغانستان کمک شده است.تنها خوگ, و یک چوچه شتر که آنرا بنام جونگی نیز یاد مینماید مربوط به کشور افغانستان بوده است.

در حقیقت باغ وحش کابل در جریان چند سال جنگ های  داخلی و دوره های رژیم طالبان آسیب های زیادی را متحمل شده است. ولی بعداً بازسازی های قابل ملاحظه در آن صورت گرفته است. مثلاً قفس ها در باغ وحش کابل ترمیم شده است جسامت های قفس های آن بزرگتر شده ونیز رنگ کاری و پاک کاری گردیده است. یک پارک اصلاً ذریعه گل ها, درختان, و چمن های آن زیبا معلوم میشود. باید گفت که باغ وحش کابل بعد از تاریخ هشتمماه اگست دارای ۴تیم کارمندان صحی حیوانی خواهد بود تا از حیوانات داخل باغ وحش پرستاری کنند.

 

مقبره نادر شاه

نشانی: تپه مرنجان

فیس دخولی: 100 افغانی

ساعات: از ۷صبح تا ۶عصر

نادر شاه در سال 1933 ترور شد. جای مقبره او بالای تپه مرنجان مکان گدی پرانی بازی در وقت نوروز است.

نگارستان ملی هنر

آدرس: سرک آسمایی

فیس دخولی: 250 افغانی

ساعات:8 صبح تا 4 عصر

مشهورترین نگارستان هنری افغانستان، نگارستان ملی هنر دربردارنده نقاشی های قدیمی و مدرن است. نمایشگاه شامل آبرنگ از زندگی در کابل، شامل تاج گذاری احمد شاه درانی؛ و نمایشگاه هنری رهبرهای افغانستان است.این موزیم دارای باقی مانده ارتش توسط خانم الیزابت باتلر است که نشان دهنده آخرین نجات یافته عقب نشینی بریتانیا میباشد. کارهای معاصر درخارج از نگارستان برای فروش وجود دارد.

بسیاری از مجموعه های نگارستان در دوره اشغال طالبان تخریب شده است، اما کارمندان بسیاری از اثرهای هنری را پنهان کردند. عکس های موجودات زنده – تحت قوانین طالبان ممنوع بود – روی آنها رنگ شده و اخیرأ احیا شده است.کارمندان علاقه مند ارایه راهنمایی های سیاحتی هستند.

 

موزیم کابل

آدرس: سرک دارالامان، روبروی کاخ

فیس دخولی: 100 افغانی

ساعات کاری: 8 صبح تا 3:30 بعد از ظهر

موزیم کابل مکان های از افغانستان در مرکز پادشا هان کهن را نشان میدهد. درحالی که کمتر از یک سوم مجموعه اصلی از اشغال طالبان و شوری نجات یافت، اما چیزهایی که باقی مانده ارزنده است. گرایکا باتریکان، مجسمه های بودا، دروازه های مرمری و حک کاری روی چوب، حک کاری چوبی نورستانی این موزیم را یکی از منحصر به فردترین ها در جهان کرده است. 

 

زیارت عاشقان و عارفان

فیس دخولی: رایگان، اما اعانه کوچک هنگام خروج قابل قدر است.

ساعات کاری: 7 صبح تا تاریکی هوا

این زیارت مقبره دو برادر، عاشقان و عارفان، محافظان شهر کابل و مسؤل خوشبختی بوده اند. این برادرها نوادگان شاعر بزرگ هرات، خواجه عبدالله انصاری هستند. آنها توسط پادشاه غزنویان بهرام شاه در اوایل سالهای قرن 12 به غزنی خواسته شدند. آنها از غزنی به کابل آمده و در آنجا رهبران معنوی شهر شدند. بابر به این آرامگاه در خاطرات خود اشاره کرده است.

 

غییر مذهب دادن کابلی ها

افسانه های محلی عاشقان و عارفان را فرزندان دوست داشتنی زبیر میدانند که توسط جنرال عبدالرحمن ابن سمورا، فرمانده اولین ارتش اسلامی در سال 644A.D وارد کابل شد، والی کابل انتخاب شد. زبیر نقش مهمی داشت گرچه شهر گرفته شده بود و پادشاه هندو ارادج از قبول دین جدید سر باز زد. او یک پادشاه سخاوتمند بود و زمانی یک تندور بزرگ ساخت که حتی همه افراد وابسته به او را در محافل غذا میداد. یک روز وقتی که همراه زبیر از تندور کلان بازدید میکرد، پادشاه نگهان رو به والی کرد و گفت،" آیا فکر میکنی که در صورت افتادن در این تندور خداوند فرزندانت را حفظ میکند؟" زبیر به او اطمینان داد که خداوند بدون شک بیگناهان را حفظ خواهد کرد و پادشاه به او قول داد که اگر چنین اتفاق بیأفتد او مسلمان میشود. در آن روز ترسناک، هر دو کودکان در تندور انداخته شده و برای یک ساعت آنجا بودند درحالی که شاهدین ترسیده با سکوت سنگینی منتظر بودند. وقتی که دروازه ها در نهایت باز شد یک آه شگفت انگیز در بین جمعیت پخش شد درحالی که کوکان به جلو میآمدند و هر کدام از آنها گل نرگسی داشتند که به پادشاهان به خاطر مسلمان شدنش به او دادند.

هنگام ورود به محوطه آرامگاه، شما دو تعمیر میبینید. قبر خواجه عبدالصمد مشهور به عارفان ( معنوی بخش)، برادر کلان تر، دقیقا در راستای هم است، اما عارفان دستور داد که مردم اول باید از مقبره برادرش بازدید کنند. مقبره خواجه عبدالسلام، مشهور به عاشقان (عاشق)، مهارت های بشری در سقف قابل توجه است، لامپ های آویزان، بال های شیشه آبی رنگی کلان، ستون های مختلف پیکر تراشی شده. با در آوردن کفش ها وارد دهلیز چوبی عجیبی همراه چهارچوب های منبت کری شده  و نعل های میخ شده، که در بالای آن سنگ نوشته مربوط به ساخت تعمیر در قرن 18 در زمان محمود شاه((r. 1800-1803; 1809-1818)) فرزند تیمور شان بود. دهلیز شما را به مقبره وصل میکند که توسط چوب های باکیفیت توسط امیر حبیب آللهr. 1901-1919  )نمایش داده شده بود تا جایگزین اثرهای سوخته شود. مقبره با پارچه های گلدوزی شده,پوشیده شده است.

مقبره عارفان بسیار شبیه به دیگری است گرچه دهلیز برای رسیدن به آن ندارد. در کنار آن، در بالا مسجدی است که از بالکن آن میتوان به پایین به طرف مقبره همراه با بیرق های استاندارد, آن را تماشا کرد.

 

قصر پادشاهی دار الامان

نشانی: سرک دارلامان

ساعات: 7 صبح تا تاریکی هوا

این مکان برای بازدید باز نیست اما از بیرون میتوان آن را تماشا کرد.

 قصر دارالامان (مکان آرامش) قصری به شکل اروپایی با 150 اتاق است که در فاصله 16 کیلومتری (10 مایلی) خارج از مرکز کابل، افغانستان فاصله دارد. وقتی که قصر در 1920 توسط 22 معمار اروپایی طراحی شد، این ساختار با این هدف بوجود آمد که نماد برنامه های شاه امان الله برای دموکراتیک شدن بود – پلان هایی که در نهایت ناکام ماند زیرا اسلام محافظه کار مخالفت های در اواخر 1928 در مقابل او نشان داد و او به اروپا گریخت. کاخ اکنون به خرابه ای تبدیل شده است.

 

مارکیت کاه فروشی

نشانی: کوچه کاه فروشان، پشت مسجد پل خشتی

ساعات کاری: 7 صبح تا تاریکی هوا – شنبه الی پنجشنبه

همچنین به کوچه کاه فروشان مشهور است، بازار کاه فروشان دارای اتاق های خرد و غرفه ها است که پرنده، بودنه، کفتر، طوطی، قناری، کبوتر، عقاب و قرقاول می فروشند. مواظب قرقاول های چشم سفید باشد!

 

بالا حصار و دیوار شهر

فیس دخولی: رایگان

ساعات کاری: 8 صبح تا 4 عصر

بالا حصار قصر سابقه پادشاه بوده است که مانند محافظ جنوب غرب کابل عمل میکرده است. تا حال نزد ارتش افغانستان است، مکان اصلی برای مراجعین بسته است، اما جهانگردان میتوانند از کنار دیوار ها بالا بروند. پیاده گشتن در آنجا 4 ساعت طول میکشد.

 

آرشیف (محل نگه داری اسناد و اوراق) ملی:

نشانی: سالنگ وات

فیس دخولی: رایگان

ساعات کاری:8 صبح تا 5 بعد از ظهر شنبه – پنچ شنبه

آرشیف ملی دربردارنده 15,000سند است و در قصری بسیار زیبا مربوط به قرن 19 نگه داری مشود. از جمله آثار به نمایش گذاشته شده شامل توافق نامه 1919 است که بریتانیا حق سلطنت و پادشاهی را به افغانستان می دهد، قرآن ها از دوره دورانی و یک نامه مربوط به قرن 14 که توسط تیمور نوشته شده است، میباشد.

 

مسجد شاه دو شمشیره

نشانی: سرک شاه دو شمشیره روبه روی مقبره شاه دو شمشیره، ناحیه 1.

فیس دخولی: رایگان

ساعات کاری: 24 ساعت، هفت روز در هفته

مسجد شاه دو شمشیره اولین مسجد بعد از ظهور اسلام در افغانستان میباشد. از زمان ساختن این مسجد، این بنا چندین بار تخریب و بازسازی شده است. این بنای دو منزله توسط مادر امان الله خان دوباره ساخته شد، که نمایش سراج الخوانین یا خانم اول نامیده میشود که در سنگ بنای این مسجد آن را میتوان دید. بنا با چوب و پلاستر حکاکی شده است.

 

  

مسجد عیدگاه

نشانی: چمن حضوری، پل محمود خان

فیس دخولی: رایگان

ساعات کاری: 24 ساعت، 7 روز در هفته

عیدگاه یا مکان عبادت دوم و مهمترین مسجد بزرگ اهل تسنن در افغانستان است. مسجد بیش از یک میلیون بازدید کننده در سال دارد که بیشتر آنان برای نماز عید می آیند.

 

 

 

  

کوچه مرغ فروشی

نشانی: کوچه مرغ فروشی، شهر نو

فیس دخولی: رایگان

ساعات کاری: 7 صبح تا تاریکی هوا

مورد علاقه مردم محلی و جهانگردان می باشد، کوچه مرغ ها مکانی برای خرید از عتیقه جات ، صنایع دستی، تا پیراهن ها و چمدان است.

 

زمین گلف کابل

http://www.kabulgolfclub.org/

حق ورود: 100 افغانی

ساعات کار: 7 صبح تا تاریکی شب


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 162
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 272
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 457
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,776
  • بازدید ماه : 2,776
  • بازدید سال : 87,675
  • بازدید کلی : 940,961
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم