loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 307 شنبه 08 مهر 1391 نظرات (0)

وحشت انداخته است

باميان (پژواک،٢ميزان٩١): پیدا شدن یک خرس در ولسوالى کهمرد ولايت بامیان، علاوه بر ضرر رساندن به کشتزارها، باعث ترس و وحشت مردم منطقه شده است.

این خرس، در قریه های دورو و روی سنگ پیدا شده و مردم، با غرش صدایش به هراس افتاده اند.

محمود يکتن از دهاقين قريۀ روی سنگ ميگويد که اين حيوان، در حال گشت ميان  کشتزارها بوده و مردم از ترس، از خانه بیرون شده نمیتوانند و بخصوص به کشتزارهاى خود براى کار رفته نمى توانند.

وی به آژانس خبرى پژواک گفت که او اين حيوان را از نزديک مشاهده نموده که عظیم الجثه بوده و به اندازۀ یک گوساله میباشد.

اين دهقان علاوه نمود: "من تا وقتى که مطمئن نشوم، سر کشت و کار خود نمى روم، مبادا که برايم ضرر برساند."

محمود گفت که اين حيوان، از يکماه بدينسو پيدا شده و بعضى کشتزارها را تخريب کرده است.

 موصوف گفت که اين خرس، صدای بسیار وحشتناک دارد و زمانی که غرش صدایش به دره می پیچد، حتی اطفال  در خانه میترسند.

اين وضعيت، باعث گرديده که تعدادی از موسفیدان محل، به مرکز ولسوالی مراجعه نمايند و از مسوولان محلى، کمک بخواهند که يا اين حيوان را بکشند و يا هم بگيرند.

فضل احمد یکی از رؤسای شوراى محلى کهمرد گفت که قبلاً در این منطقه خرس وجود نداشت و مردم، حتی ندیده بودند که خرس چه رنگی دارد؟

وی افزود که حتی شغال هايی که در منطقه بوده، از ترس اين حيوان فرار کرده اند.

رييس شورا گفت: "ما پیش ولسوال رفتیم تا ما را از شر این بلا خلاص کند؛ اما قوماندان امنیه و ولسوال، حاضر به از بین بردن آن نشدند و گفتند در این زمینه از راه های دیگری اقدام خواهند کرد."

محمد هادی ولسوال کهمرد ميگويد که آنها موضوع را با مدیریت زراعت و محیط زیست، در میان گذاشته اند تا در مورد تصمیم بگیرند.

وی افزود که این خرس، احتمالاً از کوه های ولایت سمنگان فرار نموده و در اين منطقه پناه گرفته است.

اما نیازمحمد مدیر زراعت ولسوالی کهمرد ميگويد که شکار حیوانات ممنوع است و آنها در تلاش اند که  خرس را در همکارى با پوليس، توسط جال بگيرند و آنرا به باغ وحش کابل انتقال بدهند؛ تا از يکسو مردم از شر آن رهايى يابند و از سوى ديگر، همۀ مردم آنرا در باغ وحش مشاهده نمایند.

محمد شریف ریيس محیط زیست بامیان نيز شکار حيوانات را خلاف قانون محيط زيست دانسته، ميگويد که به حيوانات نبايد ضرر برسد، بلکه به شکل مصوون نگهدارى شوند.

وى علاوه کرد که نسل حیوانات دیگر مانند پلنگ، آهو، خرگوش، گرگ و انواع پرنده های کمیاب در ولسوالی کهمرد و کوه های بابا در مرکز باميان، رو به افزایش است.

ولسوالی کهمرد، در فاصلۀ حدود یکصد کیلومتری شمالشرق مرکز بامیان قرار دارد و با ولایات بغلان و سمنگان، همسرحد است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 168
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 235
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 357
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,676
  • بازدید ماه : 2,676
  • بازدید سال : 87,575
  • بازدید کلی : 940,861
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم