loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 558 جمعه 21 مهر 1391 نظرات (0)

بحران ارزی در ایران که به طور بی سابقه ای ارزش دالر را در این کشور به مرز 3500 تومان رسانده، تاثیر گسترده ای بر وضعیت کاری افغان های مقیم ایران گذاشته است.
شماری از مهاجران افغان که برای کار در ایران به سر می بردند از وضعیت بد کاری در شهرهای این کشور شکایت کرده اند؛ به گفته آنان دست مزدی که در ایران به دست می آورند در مقایسه با پول افغانستان بسیار ناچیز است.

به دنبال کاهش چشم گیر ارزش ریال (واحد پول ایران) در بازارهای افغانستان، انتقال اسعار خارجی از طریق مرزهای هرات به ایران باعث نگرانی شدید مردم و مسوولان بانکی در هرات شده است. به دنبال کاهش چشم گیر ارزش ریال (واحد پول ایران) در بازارهای افغانستان، انتقال اسعار خارجی از طریق مرزهای هرات به ایران باعث نگرانی شدید مردم و مسوولان بانکی در هرات شده است.
محمدعلی، باشنده ولسوالی انجیل هرات که به تاز گی از ایران برگشته می گوید که اخیرا فرصت های کاری در ایران کاهش یافته و بیشتر کارگران افغان نیز به دلیل کاهش ارزش ریال ایرانی وظیفه شان را در این کشور رها کرده و به افغانستان برگشته اند.
همچنان گزارش های تائید نشده ای وجود دارد که شماری از سرمایه داران ایرانی درحال بررسی وضعیت، برای سرمایه گذاری در بخش های تولید  و تجارت در افغانستان هستند.
به دنبال کاهش چشم گیر ارزش ریال (واحد پول ایران) در بازارهای افغانستان، انتقال اسعار خارجی از طریق مرزهای هرات به ایران باعث نگرانی شدید مردم و مسوولان بانکی در هرات شده است.
در حال حاضر، یک هزار تومان ایرانی، 16 افغانی در بازار صرافان هرات به فروش می رسد.
کاهش ارزش پول ایرانی باعث شده است تا شماری از صرافان و "معامله گران" در هرات تومان را وارد هرات کنند و در مقابل یورو و دالر را به کشور ایران انتقال دهند.
افزایش خرید دالر در بازار هرات، ارزش این پول را نسبت به کابل افزایش داده است.
تلاش برای انتقال دالر به خارج از کشور
از سوی دیگر، تاجران در هرات از معامله با تومان خود داری می کنند و اجناس شان را با دالر به فروش می رسانند.
شماری از شهروندان هرات می گویند به تناسبی كه پول ايراني در مقابل افغاني كاهش مي یابد به همان اندازه نیز، قيمت اجناس ايراني در بازار هرات افزايش پيدا مي كند.

انور شاه یوسفی، رئیس اداره بانک های زون غرب کشور خواهان شدت گرفتن عکس العمل نهادهای امنیتی برای جلوگیری از انتقال اسعار دالر و یورو به خارج از کشور شد. انور شاه یوسفی، رئیس اداره بانک های زون غرب کشور خواهان شدت گرفتن عکس العمل نهادهای امنیتی برای جلوگیری از انتقال اسعار دالر و یورو به خارج از کشور شد.
غلام محمد سهرابي، عضو اتحاديه صرافان هرات به خبرگزاری بخدی گفت: "در یک هفته اخیر کاهش بی سابقه تومان در بازار هرات، به برخی از صرافان این ولایت خسارات مالی زیادی وارد کرده است."
او تایید کرد که شماری از سود جویان از طریق مرز و به صورت غیر قانونی دالر و یورو را به ایران انتقال می دهند.
فرار اسعار خارجی از طریق مرزهای افغانستان باعث نگرانی شدید مسوولان بانکی در غرب کشور شده است.
انور شاه یوسفی، رئیس اداره بانک های زون غرب کشور در گفتگو با خبرگزاری بخدی خواهان شدت گرفتن عکس العمل نهادهای امنیتی برای جلوگیری از انتقال اسعار دالر و یورو به خارج از کشور شد.
او گفت: "بر اساس فیصله شورای وزیران و برای جلوگیری از فرار اسعار، برای هر مسافری که از سرحدات کشور خارج می شود، اجازه انتقال بیش از 20 هزار دالر امریکایی که معادل "یک میلیون افغانی" است داده نمی شود."
یوسفی تا کید کرد پس از صدور این فرمان، هیج نوعی محدودیت دیگری برای جلوگیری از خروج اسعار خارجی از سوی دولت افغانستان وضع نشده است.

آقای ملدانی می گوید که ماموران پولیس سرحدی، برای جلوگیری از انتقال اسعار خارجی از طریق مرزهای غرب کشور تدابیر امنیتی را شدیدتر ساخته اند آقای ملدانی می گوید که ماموران پولیس سرحدی، برای جلوگیری از انتقال اسعار خارجی از طریق مرزهای غرب کشور تدابیر امنیتی را شدیدتر ساخته اند
از سوی دیگر، شیراحمد ملدانی، قوماندان زون چهار پولیس سرحدی، در غرب کشور به خبرگزاری بخدی گفت که دو روز پیش، فردی که قصد انتقال نزدیک به صد هزار دالر امریکایی را به کشور ایران داشت در مرز اسلام قلعه بازداشت شده است.
آقای ملدانی می گوید که ماموران پولیس سرحدی، برای جلوگیری از انتقال اسعار خارجی از طریق مرزهای غرب کشور تدابیر امنیتی را شدیدتر ساخته اند.
در همین حال، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله، می گوید که شدت یافتن تدابیر امنیتی، ارتباطی  با بحران ارزی در ایران ندارد.
آقای صدیقی به خبرگزاری بخدی گفت: "بر اساس قانون، از چند سال به این سو، معیار مشخصی برای انتقال پول به خارج از کشور وضع شده است."
انتقال ارزهای خارجی به ویژه دالر موضوعی است که هراز گاهی نگرانی شدید مقام ها و مردم را به دنبال داشته است.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان بانک مرکزی کشور تنها در سال گذشته (1390) بیشتر از چهار میلیارد و هفت صد هزار دالر از طریق میدان هوایی کابل به خارج از کشور انتقال یافته است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 170
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 417
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 1,774
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4,093
  • بازدید ماه : 4,093
  • بازدید سال : 88,992
  • بازدید کلی : 942,278
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم