loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 393 جمعه 12 آبان 1391 نظرات (0)

گوهرشادبیگم

گوهرشاد بیگم از زنان ادب دوست ، هنرپرور و خیر ، وی خواهر امیر قره‌ یوسف ( 790-802 ق ) و همسر شاهرخ میرزای تیموری ( 807 – 850 ق ) بود . نام او را گوهرشادآغا نیز نوشته‌اند.

او به تاریخ و ادبیات علاقه‌مند بود و مهری هروی ، شاعره نامدار قرن نهم ، مصاحب و ندیمه او بود . گوهر شاد بیگم آثار و ابنیه زیادی از خود برجای گذاشت كه می‌توان از مسجدجامع ، مدرسه و خانقاه شهر هرات و مسجدی نیز در جنب مرقد امام رضا (ع) نام برد ( 821 ق ) كه این دو مسجد به نام خود وی ، به مسجد گوهرشاد ، معروفند و از شاهكارهای هنر معماری و كاشی‌كاری قرن نهم هجری به شمار می‌رود.

همچنین آثار ارزنده‌ای در حرم امام رضا (ع) و اطراف آن پدید آورد ، از جمله دو رواق « دارالحفاظ » و « دارالسیاده» را بنا كرد . معمار این دو رواق و دو مسجد در هرات و مشهد ، قوام‌الدین شیرازی بود.

در سال 850 ق كه شاهرخ میرزا به قصد سركوبی سلطان محمد بایسنقر به اصفهان لشكركشی كرد ، جمعی از سادات ، بزرگان و علمای آن شهر را به اتهام همكاری با سلطان محمد دستگیر و تبعید نمود . به تحریك گوهرشادخاتون ، شاه علاءالدین محمد كه از سادات و بزرگان و نقبای اصفهان بود به دارآویخته شد.

گوهرشاد بیگم، این زن نیكوكار پس از مرگ شاهرخ‌میرزا و در زمان سلطنت ابوسعید تیموری ( 855 – 873) قیام میرزا ابوالقاسم بابر به دسیسهٔ جمعی از امرا و مشاوران سلطان ابوسعید به دستور آن پادشاه در شهر هرات در نهم رمضان سال ۸۶۱ ه‍ . ق كشته شد و در جنب قبر فرزندش بایسنقر میرزا در مسجد گوهرشاد آن شهر دفن گردید و قبرش هم اكنون موجود است.

 

 

 

 


نمای داخلی قبر خانم گوهرشاد بیگم



آ رامگاه گوهرشاد


برچسب ها گوهرشادبیگم ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 178
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 404
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 1,444
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,763
  • بازدید ماه : 3,763
  • بازدید سال : 88,662
  • بازدید کلی : 941,948
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم