loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 548 سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

افغانستان انتظاردارد که با روی کارآمدن حکومت تازۀ پاکستان، همکاری های صادقانه میان این دوکشور، شکل بگیرد.

رییس جمهورکرزی روز یک شنبه دریک تماس تیلیفونی با نوازشریف رهبرحزب مسلم لیگ پیروزی وی را تبریک گفته است و اظهار امیدواری میکند که روابط میان کابل و اسلام آباد گسترش یابد و نیز خواهان همکاری های صادقانۀ پاکستان درپیکار با هراس افگنی، است.

درهمین حال، واشنگتن نیزانتظار دارد که پاکستان درپیکار با هراس افگنی صادقانه گام بردارد، زیرا هراس افگنی آیندۀ پاکستان ونیز ثبات، امنیت و مردم سالاری را دراین کشور،تهدید می کند.

این درحالی ست که درسال های درازی افغانستان درمیدان سیاست های دو گانۀ پاکستان درگیرودار بوده است.سیاست هایی که گفته میشود اسلام آباد همواره سود خودش را در افغانستان جستجو می کرده است. یعنی از پیکار با هراس افگنی تا باجگیری ازبه آوردن صلح درافغانستان.

اکنون هم، کابل انتظار همکاری های صادقانۀ حکومت تازۀ پاکستان را با افغانستان دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه، جانان موسی زی گفته است که :« آرزومند استیم که حکومت جدید جاکستان شرایط را ایجاد گند تا باشد که همکاری بین افغانستان و پاکستان احیا شود، تقویت پیدا کند که تا بتوانیم پناهگاهای تروریستی که متاسفانه در پاکستان وجود دارد در نتیجه همکاری های صادقانه و عملی بین دوکشور و دیگر طرف های ذیدخل از بین ببریم.»

پیکارصادقانه با هراس افگنی و تلاش اسلام آباد درآرودن صلح به افغانستان، از خواست های همیشه گی واشنگتن نیزبوده است، اما به نظر می رسد که پاکستان دراین کارصادق نبوده است.

با این همه، واشنگتن هنوزهم انتظارهمکاری های حکومت تازۀ پاکستان را دراین زمینه دارد.

معین وزارت خارجۀ ایالات متحد امریکا، ویلیم برنز گفته است که :« این به سود پاکستان است تا در برابر تندروی های خشونت بار و هراس افگنی مبارزه کند.همان گونه که همسایه های پاکستان را این پدیده تهدید می کند، آینده پاکستان بویژه امنیت، ثبات و مردم سالاری این کشور را نیز تهدید می کند.»

روند صلح ازمهم ترین برنامه های حکومت افغانستان درسال های گذشته بوده است. دراین روند نقش پاکستان برای کشانیدن طالبان برمیزگفتگوهای صلح، یک نقش کلیدی گفته شده است، اما سیاست های دوگانۀ اسلام آباد دراین روند، سبب به حاشیه رانده شدن پاکستان شد.

دراین میان، نگرانی هایی نیزوجود دارند که با پیروزی نوازشریف درانتخابات پاکستان، افغانستان با بحران گسترده تری روبرو خواهد شد.

نظامی پیشین، جاوید کوهستانی گفته است که :« نواز شریق تلاش خواهد کرد که مجموع بی ثباتی پاکستان را در افغانستان انتقال بدهد یعنی برای با ثبایت ساختن پاکستان باید بی ثباتی ها و ناامنی ها را وارد افغانستان بسازند لانه های تروریستی و هراس افگنی را وارد افغانستان بسازند.»

چنانکه در روزهای اخیر، نوازشریف درپیکارهای انتخاباتی اش، تاکید کرد که درصورت پیروزی اش درانتخابات،اسلام آباد از ائتلاف جهانی پیکاربا هراس افگنی، بیرون خواهد شد.

استاد دانشگاه، محمد طاهرهاشمی گفته است که :« این آدم به ثبات سیاسی افغانستان عقیده ندارد و نمی خواهد که ثبات در افغانستان بوجود آید از همین خاطر ادعای این را می کند که یکی از افتخارات من همین است که اردو و نیروهای نظامی افغانستان را به گونه از بین ببردم که تا ده ها سال دیگر به وجود نیاید و این واقعیت هم پیدا کرد. لحاظا نمی توانیم طینت آقای نواز شریف را تغیر بدهیم.»

درحال حاضر روابط میان کابل و اسلام آباد اوج تیره گی را می آزماید. و این روابط ازتنش های گفتاری تا درگیری های مرزی را به ازمون گرفته است.

با این همه، با روابط نزدیکی که نوازشریف با نظامیان پاکستانی داشته است، آیا ممکن خواهد بود که روابط دوکشوربهبود یابد؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 190
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 393
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 1,226
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,545
  • بازدید ماه : 3,545
  • بازدید سال : 88,444
  • بازدید کلی : 941,730
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم