loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 665 سه شنبه 16 آبان 1391 نظرات (0)

ده ها تن ازهواداران داکتر نجیب الله رییس جمهور پیشین افغانستان، روز گذشته در کابل گردهم آمدند و از شانزدهمین سالروز قتل او، تجلیل کردند.
در این گردهم آیی، اعضای حزب وطن، با پخش مرامنامه و اساسنامه حزب وطن، گفتند که در صدد احیای دوباره این حزب در افغانستان هستند.
داکتر نجیب الله، در زمان حکومت اش، با تغییر نام حزب دمکراتیک افغانستان به حزب وطن، دبیر کلی این حزب را بر عهده گرفت.

از جمله افراد مشخص و مطرحی که در این تشکیل، سالها به عنوان نخست وزیر افغانستان فعالیت کرد، سلطان علی کشتمند بود که اکنون، سال هاست در خارج از کشور زندگی می کند.
پس از سقوط دولت داکتر نجیب الله از سوی گروه های مجاهدین، او (داکتر نجیب) به دفتر سازمان ملل در کابل پناهنده شد و در روز نخست ورود طالبان به کابل، داکتر نجیب و برادرش شاهپور احمدزی در چهارراهی آریانای شهر کابل از سوی این گروه به دار آویخته شد.

رزاق مامون، نویسنده و خبرنگار در کتابی زیر نام رازهای خوابیده آی اس آی پاکستان را متهم به قتل داکتر نجیب کرده و گفته است که افراد مشخصی در قتل رییس جمهور پیشین افغانستان دست دارند. رزاق مامون، نویسنده و خبرنگار در کتابی زیر نام رازهای خوابیده آی اس آی پاکستان را متهم به قتل داکتر نجیب کرده و گفته است که افراد مشخصی در قتل رییس جمهور پیشین افغانستان دست دارند.
در پیام مجمع عمومی این حزب که روز گذشته درکابل به نشر رسید، گفته شده است که حزب وطن با استفاده از کادرهای جدید، بدون در نظرداشت گرایش های ایدیولوژیکی، با اتکا به مشخصه های جامعه افغانستان، برای استقرار صلح واقعی مبارزه خواهد کرد.
حزب وطن، شرایط کنونی کشور را پیچیده خوانده و گفته است که یک اراده افغانی می تواند بر این چالش ها پیروز شود.
در این پیام، از قول فتانه نجیب، همسر داکتر نجیب الله از مردم افغانستان خواسته شده که برای حل مشکلات کشور، یکپارچه شوند.
شماری از کارشناسان می گویند که شرایط کنونی افغانستان با سال های پایانی حاکمیت داکتر نجیب الله مشابهت های زیادی دارد و مجاهدین در آن زمان، به ندای مصالحه ملی کابل، اهمیتی ندادند.
به گفته آنان، اکنون همین افراد که در قدرت هستند چنین خواستی از گروه طالبان دارند که در ده سال گذشته نتیجه ای نداده و حتی باعث قربانی شدن چهره های مطرحی چون استاد ربانی، شده است.
استاد ربانی در دوران جهاد، به عنوان یکی از رهبران اصلی مجاهدین، نیرو و قدرت زیادی داشت و نقشی اساسی در کنار دیگر گروه های جهادی، در براندازی حکومت داکتر نجیب الله داشت.

داکتر نجیب الله در سالهای پایانی حکومت اش، پیش بینی کرده بود که پس از سقوط حکومت او، در کابل جوی خون جاری می شود.

با پیروزی مجاهدین و تشکیل دولت اسلامی، گروه های جهادی نتوانستند بر سر تشکیل یک دولت واحد به توافق برسند و افغانستان شاهد جنگ های گسترده داخلی بود که در نتیجه آن هزاران تن از غیر نظامیان به شکل بی رحمانه ای قتل عام شدند.
گفته می شود که عوامل نفوذی رژیم سابق در زمان مجاهدین، از عوامل اصلی مخالفت گروه های مجاهدین بر سر قدرت، بوده اند.
رزاق مامون، نویسنده و خبرنگار در کتابی زیر نام "رازهای خوابیده" آی اس آی پاکستان را متهم به قتل داکتر نجیب کرده و گفته است که افراد مشخصی در قتل رییس جمهور پیشین افغانستان دست دارند.
آقای مامون از غرزی خواخوگی، معاون پیشین شاروالی کابل به عنوان یکی از قاتلان داکتر نجیب نام برده اما آقای خواخوگی همواره این اتهامات را به شدت رد کرده است.
پیگیری مشی مصالحه ملی
در اساسنامه و مرامنامه حزب وطن، بر اندیشه مصالحه ملی که داکتر نجیب الله در اواخر حکومتش روی آن تمرکز کرده بود، تاکید شده است.
در این پیام، گفته شده است که حزب وطن با استفاده از کادرهای جدید، بدون در نظرداشت گرایش های ایدیولوژیکی، با اتکا به مشخصه های جامعه افغانستان، برای استقرار صلح واقعی مبارزه خواهد کرد.
در همین حال، هواداران حزب وطن می گویند که تاکنون تلاش قابل ملاحظه ای برای پی گیری دوسیه قتل داکتر نجیب، از سوی دولت افغانستان صورت نگرفته است.
در پیام مجمع عمومی این حزب که به نشر رسیده، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از سوی هواداران داکتر نجیب مخاطب قرار گرفته و گفته شده است که حزب وطن، در گذشته نیز به سازمان ملل ارادت داشته است.
در پیام هواداران داکتر نجیب الله از بی تفاوتی سازمان ملل در قبال قتل داکتر نجیب الله، انتقاد شده و آمده است که داکتر نجیب به عنوان یک پناهنده سیاسی در دفتر این سازمان در کابل، نباید از سوی گروه طالبان کشته می شد.
تشکیل حزب وطن و دو دستگی هوادارن نجیب الله
شماری از هواداران داکتر نجیب الله می گویند افرادی که روز گذشته، اعلام کردند حزب وطن را احیا می کنند در گذشته، نقش چندانی در این حزب نداشته اند.
کابل خان، از اعضای سابق حزب وطن به خبرگزاری بخدی گفت که حزب وطن، دارای تشکیلات گسترده و منظمی بود که پس از سقوط رژیم داکتر نجیب، بسیاری از این کدرها به خارج از کشور رفتند.

شماری از هواداران داکتر نجیب الله می گویند افرادی که روز گذشته، بر احیای حزب وطن تاکید کردند در گذشته، نقش چندانی در این حزب نداشته اند. شماری از هواداران داکتر نجیب الله می گویند افرادی که روز گذشته، بر احیای حزب وطن تاکید کردند در گذشته، نقش چندانی در این حزب نداشته اند.
به گفته او، کسانی که امروز، ادعای بازسازی حزب وطن را دارند از کدرهای برجسته این حزب نیستند و نمی توانند موافقت تمامی اعضای این حزب را به دست بیاورند.
او مشخصا از شخصی به نام پیوستون و باوری نام برد که تلاش دارند تا حزب وطن را به نفع شخصی شان مصادره کنند.
حزب وطن، در حالی دست به سازماندهی مجدد زده اند که هواداران و مخالفان زیادی در افغانستان، دارد.
بسیاری از مردم افغانستان، حزب وطن و حکومت داکتر نجیب الله را به دلیل سالهای جنگ و جهاد و کشتار مردم در ولایات مختلف، به عنوان یک شخص غیر ملی می خوانند.
آنان می گویند که برای بر اندازی حکومت داکتر نجیب نزدیک به دو میلیون نفر کشته و شمار زیادی نیز معلول و بی خانمان شده اند.
شماری نیز می گویند که حکومت داکتر نجیب علی رغم جنگ هایی که صورت گرفت، می توانست افغانستان را به عنوان یک قدرت منطقه ای تبارز دهد و اردوی منظمی که در دوره او تشکیل شده بود، در تاریخ افغانستان سابقه نداشت.
هواداران داکتر نجیب الله می گویند تنها کسی که می توانست به شکل مقتدران در برابر دخالت های آی اس آی و پاکستان ایستادگی کند، داکتر نجیب الله بود.
در مراسم بزرگداشت از سالروز مرگ داکتر نجیب الله، شماری از اساتید دانشگاه نیز شرکت کرده و نسبت به طرح ها و برنامه های او، اظهار نظر کردند.
آنان، می گویند که دوره پس از داکتر نجیب الله نیز، بهتر از دورانی نبوده است که نجیب حکومت می کرده است.
غلام فاروق نجرابی، احمد سعیدی و استاد فیض الله جلال، از چهره های مطرحی بودند که روز گذشته در مراسم هواداران داکتر نجیب الله حضور داشتند.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 159
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 379
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 1,004
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,323
  • بازدید ماه : 3,323
  • بازدید سال : 88,222
  • بازدید کلی : 941,508
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم