loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 499 سه شنبه 09 آبان 1391 نظرات (0)

اما در هند این موضوعات یک مفهوم جدید پیدا کرده است و امیرخان بالیوود باعث ایجاد این راه جدید شده است .

بیش از بیست سال است که در صنعت سینمای هند فعالیت دارد و اهمین چند سال پیش در فیلم سه احمق چه در داخل هند و چه در خارج هندوستان بسیار موفق بود و فیلم لقب پرفروشترین فیلم هند را به خود اختصاص داد.

البته قبل از این فیلم شاید بیشتر با فیلم لاگان یکی از بزرگترین بازیگران شناخته شده در سطح بین المللی است .

اکنون خان میزبان برنامه تلویزیونی موفق ستاموجتیو که بسیار محبوب است می باشد و برخی آن را با برنامه "اپرا " مقایسه می کنند این برنامه که به معنای " حقیقت غالب است " درباره مسائل بسیار جدی اجتماعی در هند سخن می گوید و با شکستن تابوها آنچه پنهان است را آشکار می کند .

اکنون با وی به گفتگو می نشینیم :

س : در اینجا چه کار می کنید فعالیت یا فیلمبرداری ؟

خان : خوب , من مشغول فیلمبرداری فیلم بزرگی از بالیوود در شیکاگو هستم بنابراین چند ماهی اینجا بودم و یک مدت دیگر نیز باید مشغول باشم .

س : چطور به این احساس رسیدید می دانید , اینکه بین تجارت و فانتزی قرار بگیرید خیلی سخت است موضوعات واقعی و جراتی که شما داشتید برای بیان آنها ...... شما در برنامه تان چگونه این کار را انجام می دهید ؟

خان : خوب , باید بگویم که این برنامه یک تجربه بسیار غنی و چیزیست که برای زندگی من راه های تازه ای را باز کرد اما این یک طرف قضیه است ......من یک میزبان هستم و امیدوارم توانسته باشم گریه و خنده برای مخاطبانم بوجود آورده باشم .

س : بسیار خوب , گریه .... به احتمال زیاد ... چون برنامه شما در بیشتر مواقع بطور جدی اشک آور است ... ببینید مسائل بسیار جدی و موارد و آمارهای جدی و همه اینها خود باعث گریه بوده دانستن موضوعاتی درباره سقط جنین یا سوء استفاده جنسی از کودکان , مهریه , بهداشت و یا موضوع وحشتناک کاستها و.....

خان : خوب من هم منظورم همین بود . من در طی این سالها فقط از احساسم استفاده کردم و فکر می کردم درباره استفاده از این حس در این راه مهم . حسن نیت من را که در این سالها داشتم می توانید براحتی امتحان کنید و ببینید تا چه حد در راه راست هستم .فکر می کنم که خیلی از ما که در هند زندگی می کنیم دوست داریم در مسائل اجتماعی مشارکت داشته باشیم ولی اغلب دانش و اطلاعات کافی نداریم و تیم ما با تحقیقات و جمع آوری اطلاعات درباره جامعه و معضلات آن این کار را شروع کردیم و امیدوارم که در اقدانات و تغییرات اولیه قدم خوبی برداشته باشیم.

 

س : همانطور که گفتم بسیاری از موضوعاتی که در برنامه تان مطرح نموده اید تابوها و خط قرمزهای مهمی در جامعه هستند که مردم درباره آنها زیاد صحبت نمی کنند .

خان : آنها بی میل بودند , بله ....

س : چرا اینطور است ؟

خان : خوب می دانید این به خاطر چیزهای مختلفی اتفاق می افتد .... می دانید ... اووم.... من به شما می گویم مثلا مسائل خاص انسانی مثل مسئله اسفناک کاستها .

س : کدام سیستم سفت و سخت برای کاست ؟

خان : نظام کاست در هند که اغلب مردم برای صحبت کردن درباره آن تمایلی ندارند و برایشان سخن گفتن در موردش دشوار است این موضوه آنقدر حساس است و یا مسئله بسیار خاص آزار ج*ن*س*ی کودکان ... می دانید مردم می خواهند بدانند اما بیان کردن آنها بسیار مشکل است .

س : مانند جارو کردن به زیر فرش ؟ منظور پنهان کردن مسئله است .

خان : در موضوع سوءاستفاده از کودکان هیچ تظاهری وجود ندارد ارقام و آمار ما اعداد بسیار اسفناکی را نشان می دهد .... از هر دو کودک یک نفر به طرق مختلف مورد آزار قرار می گیرند.

س : اوه این خیلی وحشتناک است ....

خان :بله این خیلی وحشتناک است بله

س : شما یک جمعیت میلیاری دارید

خان : 1.2 میلیارد

س : دقیقا؟

خان : درست است

س : شما اغلب درباره موضوعی که قصد داشتید در برنامه مطرح کنید هیچ تبلیغ و اعلانی نداشتید ؟

خان : بله ما انجام نمی دادیم

س : شما اینگونه عمل می کردید چونکه می خواستید مردم خاموش بمانند یا چی ؟

خان : می دانید در اینجا باید بگویم چیزهای تاریکی وجود دارند .... چیزهای بسیار مختلف اگر من قبلا اعلام می کردم که مثلا در این اپیزود می خواهیم درباره سقط جنین صحبت کنیم جمع کثیری از مردم نمی خواهند وقتی پای تلویزیون می نشینند با یک موضوع سنگین روبرو شوند و یا اگر بطور مثال درباره آزار ج*ن*س*ی کودکان قرار بود بحث کنیم آنها ممکن بود بگویند : اوه .. بله می دانم چه اتفاقهایی می افتد اما من واقعا نمی خواهم صبح روز یکشنبه این برنامه را ببینم .بنابراین من فکرمی کنم این برنامه باید خودش مردم را به سمت خودش بکشاند اما ما باور داشتیم که بیننده زیادی آن را می بینند و این سبک را انتخاب می کنند کنترل در دست خود مردم است و قدرت انتخاب با خودشان می توانند کانال عوض کنند و یا حتی تلویزیون را خاموش کنند.

س : خیلی خوب من قصد دارم با شما یک کلیپ بازی کنم ؟

خان : باشد

س : با اشاره به برنامه سقط جنین , در واقع کلیپ از همین جا آغاز می شود جایی که شما در حال مصاحبه با زنی هستید که داستان باردار شدن خود برای بار اول را تعریف می کند نگاه کنیم

در اینجا قسمتی از اپیزود سقط جنین پخش می شود : زن می گوید سونوگرافی انجام شد و سپس یک تزریق برایم اتفاق افتاد و بعد من بیهوش شدم وقتی بهوش آمدم متوجه شدم جنینم دیگر زنده نیست منظورم این است که مکن دیگه باردار نیستم .

امیرخان : کودک شما مرده بود ؟ و شما هم آگاه نبودید ؟

زن : بله من چیزی نمی دانستم

امیرخان : چند بار برای شما اتفاق افتاد ؟

زن : شش بار در هشت سال . ویدئو تمام می شود

س : منظورم واکنش شماست در واقع واکنش خودتان و واکنش ان زن که در بین مردم با صدای بلند صحبت می کرد ؟

خان : بله بله اینها واقعا موضوعات مختلفی هستند که آنها را پیدا کردم می دانید در حقیقت این سفرهایی که برای تحقیقات داشتم و مواجه شدنم با افراد در رابطه با موضوعات متفاوت صحبت کردن بسیار دشوار بود شنیدن وقایع بسیار دردناک و بعد به اشتراک گذاشتن آنچه رخ داده بود با مردم . به شدت مواجه شدن با این گونه مسائل و هضم کردن آن برایم دشوار بود من کسی نیستم .... می دانید شما بعنوان یک ژورنالیست در مواجه با این چیزها را براحتی برخورد می کنید شما در زندگی اینگونه مسائل را بسیار دیده اید و می دانید چطور با آنها برخورد کنید. ولی من کسی هستم که در مواجه با این گونه مسائل وحشتناک .... می دانید این مسائل در من تاثیر بسیار بدی می گذارد و نمی توانم با آنها چگونه برخورد کنم.

 

س : خب ... این داستان خیلی دشوار است منظورم مطالعات و آماری است که شما عنوان نمودید که تا 12 میلیون دختر در سی سال گذشته در کشور از بین رفته اند .بنابراین دو سوال آیا مردم به اینکه این اعداد چه هستند نگاه می کردند و آیا سیاستمداران گوش می دادند ؟

خان : خوب چیزی که باعث خوشحالی من است این است که از نظر کلاس سیاسی پاسخهای بسیار خوبی دریافت کرده ایم و من واقعا بر این باورم که هند در حال تغییرات است و می خواهد تغییر کند . موفقیت نشان دهنده این شاخصه است محاسبه برای اینکه بدانیم چقدر بیننده داشته ایم و بطور جدی آنرا دنبال نمودند بسیار کار دشواری است اما آمارهایی مبنی بر وجود 500 میلیون بیننده وجود دارد و یا .....

س : اوه و این خیلی بزرگ است

خان : و

س : نیم میلیار د نفر ....

خان : بله درست است پس ...

س : بنابراین سیاستمداران بهتر گوش دادند منظورم این است که وقتی شما با رهبر راجستان ملاقات داشتید و از وی خواستید درباره سقط جنین سختگیری نماید راستی با چه مسائل دیگری دست و پنجه نرم کردید ؟

خان : می دانید من باید بگویم تمام موضوعاتی که در برنامه عنوان شد پاسخهای بسیار قوی داشتند فکر می کنم درباره بهداشت و سلامت هم واکنش خوب و موثر داشتیم .

س : می دانید منتقدان شما می گویند امیر فقط به اقدام چسبیده است؟

خان : برخی از همان اقدامات اجرا و عملی شده اند .

س : پس چه می گویند ؟

خان : خوب می بینید واقعیت این است که هنگامیکه ما در مورد مسائل متفاوت بحث می کردیم جمع زیادی برنامه را دوست داشتند و افرادی هم بودند که برنامه را دوست نداشتند می توانید درباره لابی های آنها هم بررسی کنید .

س : نمی دانم درست متوجه شده ام که آنها کسانی هستند که شما را تهدیدی برای سیستم خود می دانند چون نیم میلیارد پشت شما هستند نه ؟

خان : بله بله

س :خوب پس این یک تهدید است ؟

خان : به هر حال بخشی از مردم که می خواهند همه چیز تغییر کند و ما خوشحال هستیم که انان تاثیر این برنامه را داشته اند وبنابراین این آگاهی در بین مردم برای ما مهم است برای تیم من مسائل دیگر تاثیری ندارد

س : بنابراین شما مانند یک سرباز رفتار می کنید ؟

خان : من واقعا همین احساس را دارم که مانند یک سرباز هستم و فکر می کنم مردم هم باید با هر شخصیتی اینگونه عمل کنند و می توانند سربازی برای کشورشان باشند باور من این است .

س : امیرخان خیلی خیلی متشکرم

خان : با تشکر و سپاس از شما

س : از اینکه با من بودید و برنامه ما را دیدید تشکر


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 183
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 361
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 842
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,161
  • بازدید ماه : 3,161
  • بازدید سال : 88,060
  • بازدید کلی : 941,346
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم