loading...
کابل.تی کا
afg بازدید : 322 شنبه 08 مهر 1391 نظرات (0)

پیکر استاد خلیل الله خلیلی، شاعر و سخن سرای معروف افغانستان امروز (سه شنبه) در یک مراسم وی�?ه در شهر کابل، دوباره به خاک سپرده شد.
در این مراسم شماری از شخصیت های سیاسی، مقام های عالی رتبه دولتی، رئیس و شماری از اعضای ولسی جرگه شرکت داشتند.
پیکر استاد خلیلی به تازگی و در یک اقدام بی نظیر پنجشنبه هفته گذشته، توسط یک شهروند افغانستان، از شهر پشاور پاکستان بدون اطلاع قبلی به کابل انتقال داده شد.

در مراسم به خاک سپاری استاد خلیلی شماری از شخصیت های سیاسی، مقام های عالی رتبه دولتی، رئیس و شماری از اعضای ولسی جرگه شرکت داشتند.در مراسم به خاک سپاری استاد خلیلی شماری از شخصیت های سیاسی، مقام های عالی رتبه دولتی، رئیس و شماری از اعضای ولسی جرگه شرکت داشتند.

به دنبال رسیدن این خبر به ارگ ریاست جمهوری، حامد کرزی، از انتقال پیکر استاد خلیلی به کشور استقبال کرده و دستور داد تا کمیسیون آمادگی برای دفن مجدد پیکر استاد خلیلی تشکیل شود.
در این کمیسیون وزیر اطلاعات و فرهنگ، وزیر معارف و شماری از اعضای اکادمی علوم، عضویت داشتند.
پیکر استاد خلیلی، بنا به دستور رئیس جمهور کرزی در محوطه پوهنتون کابل در جوار مقبره سید جمال الدین افغانی، برای دومین بار به خاک سپرده شد.
سید مقدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ در مراسم، دفن مجدد پیکر استاد خلیلی، از او به عنوان ترانه سرای درد و اندوه ملت افغانستان یاد کرد.
آقای رهین گفت که استاد خلیل الله خلیلی، شاعر و استوره ای بود که از غرور و افتخارات ملی افغانستان دفاع کرد و ماندگار شد.


در این مراسم وزیر اطلاعات اعلام کرد که شنبه هفته آینده، به مناسبت بیست و پنجمین سالروز وفات استاد خلیلی و به پاس انتقال پیکر این شاعر به کابل، ، نشست علمی – فرهنگی از سوی این وزارت برگزار می شود.
آقای رهین، از تمامی روشنفکران و نویسندگان کشور خواست تا در این مراسم شرکت کنند.
"خلیلی متعلق به ملت افغانستان است"
مسعود خلیلی پسر استاد خلیل لله خلیلی و سفیر افغانستان در اسپانیا، در مراسم به خاک سپاری دوباره پیکر پدرش، به نمایندگی از خانواده استاد خلیلی، سخن گفت و تاکید کرد که "استاد خلیلی متعلق به ملت و مردم افغانستان" است.

 مسعود خلیلی پسر استاد خلیل لله خلیلی، در مراسم به خاک سپاری دوباره پیکر پدرش گفت که استاد خلیلی متعلق به ملت و مردم افغانستان است.مسعود خلیلی پسر استاد خلیل لله خلیلی، در مراسم به خاک سپاری دوباره پیکر پدرش گفت که استاد خلیلی متعلق به ملت و مردم افغانستان است.
آقای خلیلی از رئیس جمهور کرزی، مقام های دولتی، نمایندگان پارلمان، اعضای کمیسیون آمادگی برای دفن دوباره پیکر استاد خلیلی و شهروندان کشور سپاس گذاری کرد و گفت که با انتقال پیکر استاد خلیلی به کابل، روح او برای همیشه آرامش پیدا کرد.
در مراسم به خاک سپاری استاد خلیلی، فاروق وردک وزیر معارف و از اعضای کمیسیون آمادگی برای دفن دوباره پیکر استاد خلیلی به نمایندگی از رئیس جمهور کرزی صحبت کرده و از انتقال پیکر استاد خلیلی به کابل اظهار خرسندی کرد.
عبید الله عبید وزیر تحصیلات عالی نیز در این مراسم صحبت کرد و از استاد خلیل الله خلیلی به عنوان شاعر معاصر و شخصیت ماندگار در تاریخ افغانستان نامبرد.
او گفت که استاد خلیلی، سال های سال برای آزادی و استقلال کشور مبارزه کرده و در این راه زحمات زیادی را متقبل شده است.
استاد خلیلی کیست؟
استاد خلیل الله خلیلی فرزند مرحوم میرزا محمد حسین خان مستوفی الممالک در سال 1284 خورشیدی در منظقه موسوم به باغ جهان آراء کابل چشم به جهان گشود.
مادرش از کوهستان کاپیسا و پدرش از جبل السراج ولایت پروان بود.
در هفت سالگی مادر را از دست داد و در یازده سالگی پدرش به دست امان الله  پادشاه وقت افغانستان به قتل رسید.
استاد خلیلی به دنبال مخالفت های سیاسی چهار سال در تعبید به سر برد و پس از برگشت به افغانستان، به صفت معاون پوهنتون کابل انتصاب شد.

استاد خلیلی الله خلیلی در سال 1366 خورشیدی، به دنبال مشکلات صحی، در شفاخانه علی مدیکل سنتر شهر اسلام اباد پاکستان، وفات کرد.استاد خلیلی الله خلیلی در سال 1366 خورشیدی، به دنبال مشکلات صحی، در شفاخانه علی مدیکل سنتر شهر اسلام اباد پاکستان، وفات کرد.
مدتی به عنوان رئیس مستقل مطبوعات افغانستان و مشاور مطبوعاتی محمد ظاهر شاه و عضو پارلمان کار و زمانی سفیر افغانستان در عراق و عربستان نیز بود.
استاد خلیلی به دنبال سقوط حکومت محمد داوود خان نخستین رئیس جمهور افغانستان و روی کار آمدن نظام کمونیستی، مجبور به ترک افغانستان شد و به شهر نیوجرسی ایالات متحده امریکا رفت و پس از مدتی کوتاه به پاکستان آمد.
پس از آغاز اقامت در پاکستان، استاد خلیلی در کنار مهاجران افغانستانی، در برابر آنچه که نجات افغانستان از استبداد بیگانه ها خوانده می شود، به مبارزات سیاسی آغاز کرد.
استاد خلیلی الله خلیلی در سال  1366 خورشیدی، به دنبال مشکلات صحی، در شفاخانه "علی مدیکل سنتر" شهر اسلام اباد پاکستان، وفات کرد.


مسعود خلیلی پسر استاد خلیلی می گوید که پیکر استاد خلیلی بنا به وصیت خودش در کنار مقبره آوارگان افغانی در شهر پشاور پاکستان در قبرستان موسوم به "عبد الرحمن بابا" دفن خاک شد.
از استاد خلیلی به عنوان امیر سخنوران، ادیب توانا و شاعر بلند پایه افغانستان در حوزه ادبیات فارسی – دری نام برده می شود.
استاد خلیلی در مجموع ۶۲ اثر منظوم و منثور در عرصه ‌های مختلف هنر، ادب، سیاست، فلسفه و عرفان دارد که بیشتر این اثر ها در داخل و خارج از کشور به چاپ رسیده ‌است.
قاسم رحیمی – کابل
بخدی

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کابل تی کا برای هر افغان خبری آموزشی سرگرمی تفریحی دوستی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مردم افغانستان به ویژه جوانان در انتخابات ۲۰۱۴ شرکت می کنند زیرا این انتخابات تغییر مشروع را در کشور به رقم خواهد زد؟
    ارتباط با ما

    http://prance217.rozup.ir/Documents/1.png

    http://prance217.rozup.ir/Documents/2.png


    شما نیز نویسنده سایت ما باشید

    افغانستان





    آمار سایت
  • کل مطالب : 1271
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 180
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 396
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 1,299
  • باردید دیروز : 358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,618
  • بازدید ماه : 3,618
  • بازدید سال : 88,517
  • بازدید کلی : 941,803
  • من یک افغانی ام
    من یک افغانی ام
    وطنم در پی جنگ
    مردمم سر گردان
    دل من پر درد است
    قلمم سر گردان
    دل من غمگین است
    با دلم می جنگم
    غصه ها لبریزند
    عشق من جاویدان
    بر لب من خنده
    خنده ام از درد است
    درد هایم پنهان
    باز هم می خندم

    آری

    من یک افغانی ام
    روز ها در پی نان
    در پی کار حلال
    خسته از کشتن و مرگ
    در پی آرامش
    حرف گقتن بسیار
    تلخ و شیرین بسیار
    دل من خسته است
    راه رفتن بسیار . . .

    آری من یک افغانیم